Paralgin forte og dosering

Hei! Fikk Paragin Forte av legen, har noen konkrete spørsmål som jeg ønsker konkrete svar på.
Hvor lang tid varer 1 paragin forte?
Hvor mange kan du ta iløpet av en dag uten at det skal gå hardt utover organer?
Det står på pakningen at jeg skal ta 1 om gangen 3 ganger daglig, jeg føler dette ikke funker for meg, er det farlig hvis jeg går fra 1 til 4 tabeletter om gangen?

Mann, 21 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Effekten av kodein kommer i all hovedsak ved at det omdannes til morfin i kroppen. Vanligvis omdannes ca. 10 % av kodeindosen til morfin. Hvor stor del av kodeinet som omdannes, varierer fra person til person. Derfor kan det være en del variasjon i hvor sterkt folk reagerer på Paralgin forte.
Medikamenter skal brukes slik som foreskrevet, og hvor mye som skal til før man kan oppleve bivirkninger er individuelt da man har ulik sårbarhet for legemidler. Det er legen som er best egnet til å vurdere hvilke medikamenter som er riktig for deg ut i fra din helsetilstand. Dersom du ikke opplever tilstrekkelig effekt av medikamentet er dette noe du kan ta opp med din lege.