Hei. Har gått på først 45 mg Sobril per dag i en måneds tid fra mai til juni. Så en pause på tre uker og har siden gått på veldig lave doser siden. 10 mg per dag i noen måneder. For noen uker siden byttet jeg til stesolid, og tar totalt 5 mg per dag. Nå er det viktig å presisere at jeg ikke tar tar det primært for angst, men en kronikk svimmelhet som har vart siden mars. Dette i små doser hjelper noe da det demper det vestibulære system i hodet. Er ikke ferdig utredet med tanke på hvorfor jeg er svimmel, håper å kunne finne svar snart.

– Er det farlig å gå på så lave doser per dag? Ingen behov for å øke og det gir meg nok til å fungere ok på tross av alle symptomer med tanke på svimmelhet. Er far til to barn og tar ikke pille før etter de er hentet i barnehagen. Dette pga varseltrekant og kjøring.

– Og hvis jeg skulle slutte, må man regne med en lang nedtrapping? Har som sagt gått på lave doser i månedsvis, men kan vel fortsatt gi abstinenser selv med såpass lav dose.som 5 mg per dag?

– Viktig å påpeke jeg ikke misbruker det, til og med legen som selvsagt helst ikke vil gi det pga farene disse medisinene kan medføre, skryter over at jeg holder veldig lav dose og ikke øker som de fleste gjør. Vil helst ikke gå på dette, men er i lave doser det som hjelper nok til å fungere og ikke være sengeliggende. Selv om jeg egentlig hater alle former for medisiner og håper sterkt de finner ut hvorfor jeg er svimmel så jeg kan slutte forhåpentligvis. Og har ei heller ikke brukt dette før da jeg ikke har hatt behov noengang og ville heller ikke hatt det om det ikke var pga sykdommen.

Mann, 36 år fra Hordaland


RUStelefonen svarer:

Hvorvidt man opplever abstinenser er noe individuelt, og enkelte vil oppleve dette selv med lave doser. De generelle rådene ved nedtrapping er å gjøre dette gradvis og langsomt for best mulig resultat.

Det fremgår av spørsmålet ditt at du bruker disse medikamentene for medisinsk formål,  spørsmål og bekymringer vedrørende bruken/dosen og lignende er det best å stille til legen som har den medisinske kompetansen og som  kjenner din helsetilstand.