Lyrica og Neurontin burde være svartelistet

Jeg har brukt regelmessig neurontin nå i over 1 år. Jeg er kjenoeavhengig av disse. Første gangen jeg merket abstinens symptomer var for ca 3 mnd siden. Jeg var tom for preparatet. Hadde ikke tatt på flere dager ca 3dager. Jeg fikk sjokk over abstinenssymptomer. Jeg har tidligere vært heroinist for 25 pr siden. Dette minnet helt klart som ganske så like abstinenssymptomer. Jeg hadde hørt fra flere i rusmiljøet at kyrica og neurontin (kyrica ligth) må du passe deg for. Du kan bli råhekta. Verre enn heroin. En stund stod kyrica på svarteliste eller stod som ganske så klarert for å bli dette. Ca 15 år siden. Men så ble det et c prep.? Har aldri opplevd liknende på medisiner. Og ingen lege har sagt noe. Jeg undres sterkt over den kunnskap som foreligger og som er livsfarlig. Jeg er 30 kg tyngre. Sint for ingenting og helt grapst i hodet. Dette med mye mer er noe alle u rusmiljøet vet, iallefall den eldre garde, sanymt at det forsterker akk annen medisin. To er føde i dette distrikt fordi leger skrev ut kyrica til metadon brukere. Dødsfallene ble etterforsket. Pasientene hadde nylig startet opp med kyrica. Døde samne uke. Jeg er mildt sagt sjokkert over all kunnskapsllsheten i det offentlige. Alle i rusniljlene vet dette. Og flere dødsfall og utallige kjenoeavhengig med også steke og direkte livsfarlige bivirkninger. Nei, der offentlige vet best og de som har stor erfaring med dette blir ikke hørt. Kyrica og neurontin burde være svartelistet eller ett Å prep. Snakker av 35 års nesten 40 års erfaring. Hvorfor er et så farlig prep så kunnskapsløst og hvorfor gikk det fra å bli svartelistet til et c prep?? Teller legemidldel salg etc over menneskeliv og helse? En av flere bivirkninger er infeksjoner. Jeg lå på sykehus med akutt infeksjon. Full utredning. Årsak ukjent. De vil ikke vite eller ta ansvar?

Kvinne, 50 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Takk for ditt innspill. Vi kjenner til problematikken, særlig hva gjelder Lyrica/pregabalin. Dette er et kjent fenomen i rusmiljøene, som du sier. Vi har en god del henvendelser fra folk som ruser seg på, og sliter med abstinenser etter Lyrica-bruk (til en viss grad også Neurontin).
Helsevesenet er blitt gjort oppmerksomme på dette. Legemiddelverket sier om pregabalin:
Legemiddelverket flytter pregabalin fra reseptgruppe C til reseptgruppe B fra 1. juni 2018. Hensikten er å minne leger om risikoen for avhengighet ved bruk av pregabalin.
De som skriver ut Lyrica burde selvsagt være klar over denne faren.
Hva gjelder vanedannende legemidler er det avveining for legene hvorvidt gevinsten (for pasienten) er større enn risikoen for og ulempene ev. avhengighet. I en del tilfeller regner de trolig med at disse preparatene er nødvendige for pasienten, selv om det er risiko for å utvikle avhengighet.
Utover dette kan vi vanskelig svare for hvilke vurderinger den enkelte legen gjør.