Lurer på hvor lenge ecstasy og hasj kan spores i prøver?

jeg har ingen jeg tørr spørre dette om. Jeg lurer på hvor lenge ecstasy og hasj sitter i blodet ditt? hvis jeg tar en halv pille og røyker 1g, hvis jeg tar pisse prøve eller andre prøver, kan den bli positiv hvis det er tre uker siden?

Kvinne, 16 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Så bra at du spør oss.
Det er lite sannsynlig at en urinprøve eller blodprøve vil vise spor av cannabis eller ecstasy hvis dette var noe du inntok for tre uker siden.
THC kan påvises i blodet i opptil et døgn etter et enkeltinntak, men opptil flere dager etter lengre tids bruk. Når det gjelder urinprøver, kan THC-syre normalt påvises i opptil en uke etter et enkeltinntak, men ofte også mindre enn dette. Røyker du cannabis jevnlig vil bruken imidlertid kunne påvises i betydelig lengre tid. Røyker du daglig, og har gjort dette over en lengre periode, kan det altså ta opptil 6-10 uker etter siste inntak før bruk av cannabis ikke lenger kan spores på en urinprøve. Ved et svært høyt og langvarig cannabisforbruk, kan enkelte avlegge positive urinprøver selv etter mer enn 10 ukers avsluttet bruk.
MDMA/ecstasy kan vanligvis påvises i bod noen timer etter inntak og i urinen ca 2-4 døgn etter inntak.
Det kan forekomme betydelige variasjoner fra person til person når det gjelder hvor lang tid et rusbruk kan påvises med en blod- eller urinprøve, ettersom vi forbrenner stoffer i forskjellig tempo. Minst like viktig er styrken på rusmiddelet, hvilken mengde som er inntatt, og over hvor lang tid denne mengden er inntatt. Våre opplysninger på dette området er derfor kun veiledende.