Kan det hende jeg har blitt dopet ned?

Hei! Jeg var på en fest for 3 dager siden der jeg ikke husker noe. Jeg husker ikke helt hvor mye alkohol jeg fikk i meg, men jeg drakk for det meste sprit. Jeg pleier som oftest etter hver gang jeg drar ut å bli kvalm og spy. Denne kvelden var jeg hverken kvalm eller måtte spy. Jeg har tenk noen tanker om at jeg muligens kan ha blitt dopet ned. Jeg har aldri opplevd å ikke huske noe på denne måten før. Når jeg har drukket før så merker jeg veldig godt at jeg begynner å bli full men det gjorde jeg ikke denne gangen, det bare plutselig ble svart. Jeg var heller ikke så dårlig dagen etterpå? Snakket med noen av vennene mine og de syntes ikke jeg var helt borte. Kan det hende jeg har blitt dopet ned? Eller km det være jeg har fått i meg for mye alkohol?

Kvinne, 18 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er umulig for oss å vite om du har blitt dopet ned eller ikke. Den eneste sikre måten å finne ut av det på, er å ta en urinprøve raskest mulig etter hendelsen. 3 dager etter er det mange av de aktuelle stoffene som ikke lenger kan påvises, men om du er veldig bekymret, kan du ta en urinprøve, sette den i kjøleskapet og kontakte legen så snart som mulig for en test.
Når det er sagt, er det fullt mulig at opplevelsen du hadde skyldes alkoholinntak. Det er ikke sånn at en person alltid reagerer på alkohol på samme måte. Dagsform og hvor mye og hvor fort du drikker er faktorer som spiller inn på hvor mye du tåler. At du ikke spydde, kan også være en årsak til at du ble fullere enn vanlig. Spyr du før alkoholen rekker å bli tatt opp i tynntarmen, kan det gjøre at promillen blir lavere enn om du ikke hadde spydd. At det plutselig ble svart kan for eksempel ha å gjøre med at du drakk fortere enn vanlig å gjøre, eller at du drakk sprit. Sprit gjør at promillen øker ganske raskt, og da risikerer man black out. Du kan lese mer om black out i vår artikkel om alkohol.