Kan Antabus være bra for meg?

har aldri prøvd antabus formen jeg føler jeg må ha mere kontroll på alko inntaket, for det er alt for lett å si ja til alko. har lest om dette her der det sies at det er bra å bruke antabus ved å kunne få kontroll på alko inntaket, men hva sier dere

Kvinne, 38 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hvorvidt Antabus er et aktuelt legemiddel for deg eller ikke, er dessverre noe du må vurdere i samråd med din fastlege. Generelt kan vi likevel si at mange pasienter har god nytte av Antabus, men at dette helst bør være et supplement til behandling, snarere enn en behandling i seg selv. Antabus gjør det fysisk ubehagelig (og potensielt farlig) å drikke alkohol, og kan sånn sett være noe som gir deg en konkret grunn til å takke nei til alkohol. Om du tenker at dette vil være til hjelp for deg, kan du altså snakke med fastlegen om en resept på Antabus.
Se for øvrig også vår guide Hjelp til å slutte med alkohol for generelle tips og råd.