Jeg tok Concerta og lurer på om det det er farlig?

Hei jeg er 14 og 15 om 2 måner men i dag tidlig tok jeg 162mg conserta og jeg lurer på om det er farlig. Bare son at dere vet det så har jeg aldri tatt conserta før og nesten ikke brukt stoffer kanskje 3 ganger før.

Kvinne, 14 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er veldig bra at du tar kontakt med oss og spør oss om dette. Men vi vil orientere om at RUStelefonens spørretjeneste ikke er en akuttjeneste. Det kan ta flere dager før vi svarer på spørsmål, pga. stor arbeidsmengde.
Concerta inneholder metylfenidat, som er et stoff som er beslektet med amfetamin og  er en medisin som brukes av folk som har diagnosen ADHD.
Om man er genetisk disponert for hjertefeil kan metylfenidat være farlig å bruke. Man tar vanligvis elektrokardiogram (EKG) av mennesker som skal starte på disse medisinene. Dette for å undersøke hjertet og forebygge eventuelle skader som følge av medisinene. Dette får du naturligvis ikke gjort om du tar medisinene illegalt.
Concerta kan gi en rekke korttidsvirkninger.  Psykiske lidelser, angst, depresjon, psykose, mani, vrangforestillinger, irritabilitet, mangel på spontanitet og tilbaketrukkethet er eksempler på dette. De aller færreste får alvorlige bivirkninger, men det kan altså skje. Det er derimot ikke uvanlig å få noe forhøyet angstfølelse, høy puls, tørr munn og en apatifølelse. Magesmerter og søvnproblemer kan også oppstå. Hvis du tar store doser av stoffet kan det være farlig.
Det anbefales det på det sterkeste å unngå bruk av medisiner som ikke er foreskrevet av lege.