Jeg har tidligere vært i forhold med en som har prøvd alt mulig av narkotiske stoffer

Hei!
Jeg har tidligere vært i forhold med en som har prøvd alt mulig av narkotiske stoffer, deriblant MDMA/ecstasy, kokain, cannabis og benzodiazepiner. Heldigvis har jeg kommet meg bort fra dette miljøet og eksen min den dag idag. Etter å ha vært i et forhold med en misbruker så har jeg fått et veldig stort hat mot dette da gjentakelser og løgner ble en gjenganger hele veien vi var sammen. Og uansett hvor mange ganger jeg konfronterte og snakket med han om hans misbruk så ble det ingen endringer. Hvis en person har misbrukt narkotiske stoffer over flere år kombinert med alkohol, hvilke virkninger kan dette ha på et menneske, i form av personlighet, psyken og fysiske påkjennelse o.l? Min ekskjæreste har skremmende mange likhetstrekk med sosiopat og psykopatiske trekk. Og dette er noe som har tatt meg lang tid å bearbeide i ettertid. For vårt forhold var slettes ikke feilfritt og veldig turbulent. Jeg sitter igjen nå med skyldfølelse for at jeg ikke klarte å «redde» ham. Likevel har han forsøkt å oppnå kontakt med meg i ettertid, tryglet meg om å bli og at han skal gjøre alt for å endre seg. Og at han er villig til å gi slipp på de menneskene han vanker med samt. narkotikaen for å ha et liv sammen med meg. Men jeg har ingen ønsker om å tilgi ham eller å gå tilbake. Det var et mentalt fengsel når det sto på det verste å være sammen med han. Etter det ble slutt begynte en god del brikker å falle på plass. Han har vært manipulerende, sykelig sjalu, løgner og rett og slett levd et dobbeltliv. Men det jeg ikke helt klarer å forstå er om misbruk av narkotiske stoffer kan ha innvirkning på det mentale hos mennesker på den måten at de kan utvikle personlighetsforstyrrelser eller i det verste ødelegge nervesystemet nok til at de aldri helt kan reddes?

Kvinne, 27 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er godt å høre at du har valgt å ta vare på deg selv og dermed unngått å bli dratt inn i årevis med problemer. Det virker veldig klart at du har bestemt deg for å ikke gå tilbake til ham.
Du sier noe om at du har skyldfølelse for at du ikke kunne redde ham. Dette er noe flere pårørende opplever. Det er ikke din skyld at han ikke klarte seg. Dette vet du kanskje rent intellektuelt, men det emosjonelle kan fortsatt bli hengende ved deg i langt tid.
Stå ved din avgjørelse. Ofte kan det være lurt å kutte ut all kontakt med ham (ikke svar på meldinger, ikke ta telefonen etc.). Det er sikkert vanskelig, men du kan vurdere å snakke med noen om utfordringen. Her er noen forslag til steder som er gode på å hjelpe pårørende bearbeide ulike følelser og tanker:
https://sanitetskvinnene.no/veiledningssenter/vest
http://www.parorendesenteret.no/hjem
Du skriver: «Hvis en person har misbrukt narkotiske stoffer over flere år kombinert med alkohol, hvilke virkninger kan dette ha på et menneske, i form av personlighet, psyken og fysiske påkjennelse o.l?» Og du skriver videre «Men det jeg ikke helt klarer å forstå er om misbruk av narkotiske stoffer kan ha innvirkning på det mentale hos mennesker på den måten at de kan utvikle personlighetsforstyrrelser eller i det verste ødelegge nervesystemet nok til at de aldri helt kan reddes?». Vi har slått sammen disse to spørsmålene og skal prøve å gi deg et generelt svar.
Hvilke virkninger rus kan ha på et menneske, i form av personlighet, psyken og fysiske påkjenninger kommer an på mange faktorer. Og det varierer fra person til person – det er ikke likt for alle.
En ting er hvilke stoffer vedkommende bruker. Noen stoffer, MDMA, kokain og amfetamin for eksempel, kan påvirke psyken til et menneske i sterk grad. Det kan føre til psykoser og andre psykiske lidelser om det brukes over tid. Omfattende bruk av cannabis kan også gi en del psykiske utfordringer for de som er sårbare for det. Det samme gjelder alkohol.
En annen faktor er hvor mye vedkommende bruker. Om en har et omfattende misbruk av flere stoffer over tid, er risikoen for fysiske og psykiske skader større.
I tillegg er det også slik at alle har en grunnleggende personlighet. Noen mennesker er fra naturens side og gjennom sine oppvekstvilkår snille, rolige, greie, lite utsatt for psykiske påkjenninger osv. En slik person er mindre utsatt for psykiske skader av rusbruk. Andre har psykiske lidelser i familien (arvelig sårbarhet), har vokst opp i ustabile forhold, hatt dårlig tilknytning i barndommen osv. En slik person er langt mer utsatt for psykiske lidelser enn en som er stabil og rolig fra før.
Enda en faktor er alder. Hvor gammel er vedkommende da han begynte med rus. Dette kan ha en betydning. Jo yngre en er når en begynner, jo større er risikoen for å utvikle skader senere.
Til slutt, vedrørende spørsmålet om rus kan «ødelegge nervesystemet nok til at [personen] aldri helt kan reddes». Vel, det kommer an på hva du mener med «reddes». De aller fleste som klarer å slutte med rus vil etter hvert komme mer eller mindre til seg selv rent psykisk. Men noen – de som er ekstra sårbare og disponerte – kan bruke lang tid på å opparbeide en mer eller mindre normal psyke igjen. Noen få kommer aldri til seg selv igjen. Hva gjelder det fysiske, er det litt annerledes. Noen stoffer er veldig skadelige for kroppen – eksempler her er alkohol, amfetamin  og delvis MDMA. Omfattende bruk av slike stoffer kan gi mer eller mindre permanente skader på kroppen/hjernen. I tillegg kommer inntakmåte som er en svært avgjørende faktor for den fysiske helsen. Sprøytebruk, som det klareste eksempelet, gir svært stor risiko for varige skader og infeksjonssykdommer.
Vi håper du fikk noe ut av dette og at du benytter deg av de tjenestene vi refererte til over. Det kan være veldig nyttig for deg.
Vil du lese mer om de stoffene han har bruk, finner du all info du trenger på våre sider om rusmidler.
Hvis du vil snakke med oss om din situasjon eller om stoffene, er du velkommen til å kontakte oss anonymt på telefon 195 08588 eller på chat.