Hvorfor skriver Rustelefonen så mye negativt om cannabis? Medisinsk cannabis som Bedrocan og Bedica fåes på resept. Det står i FK under «Preparater på godkjenningsfritakunder» Se bokstav #B – https://www.felleskatalogen.no/medisin/godkjenningsfritak/preparatliste – cannabis medisiner en kan søke SLV på generell registreringsfritak og negativlisten. Dere driver med en moralisme som er ufin for oss pas. som får den medisinen på resept i Norge. Er Rustelefonen en del av krigen mot mennesker, – mer kjent som krigen mot narkotika som er basert på undertrykking, rasisme og løgn? Vi er kjent med at Norge og myndighetene samt BIG PHARMA kaster og er antagonistisk mot forskning om cannabis til medisinsk bruk. Jeg har bodd i EU land i 11 år. Der leser jeg forskning som vi ikke får lese i Norge. Narkotikapolitikken må endres og baseres på kunnskap/forskning. I utgangspunktet bør borgerne selv bestemme hva de tar. Virker det, så virker det. Argumentene for forbudspolitikken er gjennomsyret av patos & antagelser om effektene av det hele. Særlig når det gjelder cannabis er motstanden mot regulert, men lovlig omsetning, lite kunnskapsbasert. Staten bruker i dag store summer for å hindre mennesker i å bruke cannabis og straffer de som gjør det. Dette kunne muligens være forståelig om følgene av cannabisbruk var svært alvorlige for brukeren selv, og individene rundt, men er den det? Cannabis er for det første mindre skadelig enn alkohol hvis man ser på skade som påføres brukeren og omgivelsene samlet. Dette er ikke et kontroversielt synspunkt, men bygger på det som i dag er forskningsmessig konsensus. «Smoking marijuana is 114 times safer than drinking alcohol – study – https://www.rt.com/usa/234903-marijuana-safer-alcohol-deadly/ – Krigen mot narkotika har blitt kritisert av en rekke fagpersoner i Norge, deriblant sosiologiprofessor Willy Pedersen, professor Hedda Giertsen, høyesterettdommer Ketil Lund, kriminolog Nils Christie, jusprofessor Johs. Andenæs og professor Paul Larsson. Johs. Andenæs uttalte allerede i 1990-årene at: «Norges narkotikapolitikk kan være århundrets største feilinvestering i straff.»

Mann, 57 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Takk for ditt innspill. RUStelefonen er ikke en politisk tjeneste, og skal ikke ta verken moralsk eller politisk standspunkt i noen saker. Vi forsøker å forholde oss til fakta. Om vi har skrevet noe som du mener er moralistisk eller feil i henhold til gjeldende lovverk, setter vi pris på om du lenker til dette. Vær obs på at vi  har besvart spørsmål siden 2007, og at enkelte svar kan være feil i dag, på grunn av endringer i lovverket.