Hvorfor skriver legene ut C-preparater og ikke B-preparater?

Hvorfor gir legene ut Nozinan, vallergan, tolvon, sikkert mange flere tabletter som er som de. De skriver legene ut med en gang. Mens fks Imovane, mogadon. De får jeg aldri.. Forskjellen er at jeg er helt vekke og kan nesten ikke prate når jeg får fks Vallergan. Jeg tør jo aldri ta sånt hvis jeg skal på jobb…. Mens Imovane er jeg helt fin når jeg våkner. Hvorfor er det sånn??? Jeg blir ikke avhengig av en Imovane en gang i blant. Derfor må jeg kjøpe de på det illegale markedet for legene vil ikke skrive det ut. Helt på jordet dette.. De C preparatene sitter i kroppen hele dagen etterpå. Veldig ubehagelig. Hvorfor er det sånn???

Mann, 52 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Hvorfor legen din velger å skrive ut enkelte typer medisiner og ikke andre, må legen din selv svare deg på. Legen gjør en helhetlig vurdering av hvilken medisinering han eller hun mener du har best nytte av – og om du er uenig i vurderingen, bør du ta det opp med vedkommende, eller evt. vurdere å bytte lege. Men, generelt er det gjerne slik at leger foretrekker å skrive ut C-preparater fremfor B-preparater da førstnevnte generelt anses som mindre vanedannende, og med et lavere misbrukspotensiale.