Hvordan vet man at man har blodpropp?

Hei jeg lurte på hvordan vet man at man har blodpropp? Det kommer veldig tykk blod som tetter sprøyten når jeg injiserer amfetamin. Jeg er veldig hoven og blå/lilla på begge armene. Jeg vet ikke om jeg har betennelse. Har heller ikke tatt noe blodprøve på lenge. nesten hver gang jeg injiserer amfetamin nå blir jeg svært dårlig, jeg gaper etter luft. klarer ikke bevege meg for da slår pulsen veldig fort. Det skjer når jeg stikker meg og sjekker etter blodsvar uten og få i meg noe også. Jeg har kraftig migrene, reagerer sterkt på alt av lys. Jeg har hele tiden utsatt og gå til legen for jeg er redd det er noe galt sånn som jeg har holdt på den siste tiden. Jeg har brystmester som kommer som et sjokk, det varer i noen sekunder, veldig vondt også gaper jeg etter luft også har jeg ikke vondt men hele tiden tungpustet. Hva skal jeg si hvis jeg går til legen? Hvordan vite om det kan være blodpropp? Det skremmer meg litt at det kan være blodpropp og hjertet ikke får nok blod. Vet ikke hva jeg skal gjør føler meg helt alene med dette. Takker for svar.

Kvinne, 27 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det du beskriver høres ikke godt ut, og vi forstår at du er bekymret. Vi i RUStelefonen er ikke medisinsk helsepersonell så vi kan verken si om du har blod propp eller hjerteproblemer. Det vi vet er at ved injisering over tid kan blodårene snevres inn så det blir vanskeligere å finne årer.  En blodpropp kan oppstå uten noen særlig symptomer, eller området hvor blodproppen sitter kan også blir rødt, hovent, ømt og varmt. Injisering og bruk av amfetamin er en stor belastning for hjertet, og vi synes det er bekymringsfullt at du får brystsmerter og pusteproblemer.
Du bør absolutt kontakte lege eller legevakt for en sjekk. Si det samme til legen som du skriver til oss og få en ordentlig sjekk. Når du er i kontakt med lege kan du også tenke over om du vil vurdere behandling for rusavhengigheten din. Sammen med legen kan du diskutere hva du trenger for å komme ut av det.
Du oppgir Hordaland som fylke og der finnes det en flere MO senter som er lavterskel tilbud til rusavhengige. De skriver at «Sentrene har personale med helse- og sosialfaglig bakgrunn som også har bred erfaring med rusavhengige». Går du inn på lenken her finner du informasjon om de ulike MO sentrene i Hordaland. Du behøver altså ikke være alene om bekymringene dine, deler du det med helsepersonell får du nok hjelp.