Hvordan hjelpe noen og slutte med kokain?

Hei.
Jeg har datet en fyr et par måneder nå, og vi har blitt utrolig glad i hverandre på denne korte tiden.
I det siste har han åpnet opp om at han bruker kokain. Først var dette kun på fest med alkohol, men nå også i ukedager uten alkohol.
Han spurte meg her om dagen om jeg kunne hjelpe han med å slutte, fordi han ikke klarer det selv – noe jeg sa ja til. Jeg gjør så godt jeg kan.
Men! Han dytter meg vekk med en gang det er snakk om følelser, og jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å hjelpe han.
Har dere noen tips?

Kvinne, 29 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Ja det er ikke så lett å svare på hva du skal gjøre for og hjelpe han, så det spørsmålet må du nesten spørre han om. Mange som sliter med rusavhengighet, og ikke klarer å slutte selv, trenger spesialisert rusbehandling. Altså få hjelp av en rusterapeut, eller annen behandling. Du er jo pårørende i denne situasjonen og ikke fagperson. Som pårørende kan du støtte han og oppmuntre han til å ta gode valg, men du kan ikke ta ansvar for om han skal ruse seg eller ikke. Det ansvaret er det viktig at han tar selv, og oppsøker hjelp hvis han ikke klarer det.
I denne artikkelen hentet på vår hjemmeside skriver vi om hvordan slutte med kokain og hvordan forberede seg. Kanskje han kan lese den og få noen tips til hvordan han kan greie det. Er ikke det tilstrekkelig eller nok til at han klarer og slutte, bør han kontakte fastlege for henvisning til rusbehandling. Han kan også ta kontakt med NA som har gruppe over hele landet.
Du er velkommen til å kontakte oss for en mer utdypende samtale hvis du har behov for det.