Hvordan hjelpe en som sliter med rus?

Hei, jeg har en søster som dessverre drikker altfor mye, og har gjort det i mange år. Hun holder det skjult, og går ikke utenfor dør omtrent , utenom når hun er på jobb. Det er veldig bra hun har en jobb, og jeg håper virkelig at hun kan holde på denne, men det kan jo sikkert røyne på etter hvert. Hun sliter veldig med forskjellig fra barndom og ungdom , og har hatt det tøft.
Det som er så vanskelig og går innpå meg er at hun veldig fordømmende og legger skyld på andre for det meste, og jeg får veldig mye av det negative da jeg ikke har sperret for å motta meldinger etc. (noe som mine søsken og også mine barn har måttet gjøre for å slippe å få stygge meldinger). Jeg tilgir henne etter hver gang hun sender slike meldinger, for da beklager hun veldig. Jeg prøver og har prøvd å få henne til å oppsøke hjelp, men jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre? Jeg tror hun er livredd for et liv uten sin ‘beste venn alkoholen’, så jeg tror hun trenger skikkelig oppfølging og også et opphold på en institusjon/senter. Kan jeg sende henne noe informasjon, har dere noen gode råd om hvordan best hjelpe?
Hun har to fine voksne jenter, som hun har kontakt med til tider i hvertfall, og jeg har ikke så veldig lyst å involvere de mere enn nødvendig, men kanskje jeg bør/må?

Kvinne, 50 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at dette er en vanskelig situasjon, og et vanskelig emne å snakke om. Det finnes dessverre ikke noe fasitsvar på hva du kan gjøre som vil få søsteren din til så søke hjelp. Hun må selv være motivert og ønske en endring.
Du kan fortsette å snakke med henne, forklare hvorfor du er bekymret og oppfordre henne til å søke hjelp, men til syvende og sist får du ikke kontrollert hva hun velger.
Du skriver at hun har to voksne døtre, og lurer på hvorvidt du skal involverer dem eller ikke. Dette er noe som du må vurdere selv, og kjenne på hvor dine egne grenser går og hvorvidt det vil være gusntig for situasjonen å snakke med dem. Kanskje kan du diskutere dette med en som kjenner situasjonen mer konkret, for å få råd og innspill.
Ønsker hun etterhvert en endring kan hun ta kontakt med legen sin å få en henvisning til rusbehandling. Vil hun ikke slutte per dags dato må du finne ut av hvordan du skal forholde deg til situasjonen. Har du behov for å sette noen grenser for relasjonen? Trenger du som pårørende støtte eller veiledning? Det finnes flere pårørendetilbud dersom du trenger noen å snakke med. Du kan for eksempel ta kontakt med NKS Veiledningssenteret for pårørende eller Pårørendesenteret.no.
Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på telefon eller chat, dersom du ønsker et mer utdypende svar.