Hvordan få far til å innse at han har alkoholproblem?

Hei! Har en far som er 68 år gammel og som har vært alkoholmisbruker siden før jeg ble født. Han har fått profesjonell hjelp før, men det er mange år siden nå. Han har hatt et utrolig vanskelig liv og bruker alkoholen til å døyve den mentale påkjenningen. Han snakker alltid vekk tilstanden sin ved at han har tatt medisiner e.l. Sannheten er nok at han blander medisiner med alkohol. Han er nesten konstant beruset.
Han er et veldig godt menneske, men alkoholen påvirker sinnstilstanden hans negativt, og det plager meg at min stemor må leve med han på denne måten. Jeg er også veldig bekymret for hans liv og helse. Langvarig misbruk har gitt han kronisk pankreatitt, og jeg frykter at det får fatale konsekvenser hvis han fortsetter som han gjør.
Jeg vil veldig gjerne hjelpe men har følgende utfordringer:
– Han er aldri edru nok til at jeg kan ta en samtale med han.
– Så vidt jeg vet identifiserer han seg ikke som alkoholiker.
– Han vil ikke innrømme at han har et problem.
– Han viser ingen tegn til å ville endre seg, og jeg frykter siden han er så gammel at det begynner å bli for sent.
Hva kan jeg gjøre?

Mann, 28 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Du lurer på hva du kan gjøre i situasjonen med faren din som bruker for mye alkohol og medikamenter. Det er mange pårørende som er i din situasjon, som vil at situasjonen for den som har rusproblemet skal endre seg, mens den som ruser seg ikke har noe ønske om endring. Vil ikke faren din innse at han har ett rus- og avhengighetsproblem som er skadelig for han, så skjer det heller ingen endring.
Det eneste du som pårørende kan gjøre er og ta en prat med han når han er så edru at han er til å snakke med, forstår hva du sier og kan svare. Når du snakker med han kan du si noe om din bekymring for hans rusbruk, at han skader sin helse hvis han fortsetter og at du er bekymret for at din stemor ikke har det godt med han. Når du har sagt til han hva som bekymrer deg får du høre hva han svarer. Hvis han selv ikke synes det er noe problem, og ikke vil gjøre noe med det så, er det lite du kan gjøre. Ingen er i og for seg alkoholikere, det å drikke alkohol er noe man gjør og ikke er. Er han enig i at det er et problem og vil gjøre noe med det kan han kontakte fastlegen som kan henvise han til rusbehandling.
Pårørende til rusavhengige føler seg ofte bekymrede og hjelpeløse fordi de ikke klarer å gjøre noe med situasjonen. Vi oppfordrer deg derfor til å ta kontakt med tilbud for pårørende til mennesker med rus- og psykiske helse problemer. Det er viktig at du tar vare på deg selv i en vanskelig situasjon, og da kan pårørende tilbud være nyttig. Bergensklinikkene har tilbud til pårørende i Hordaland, Helse Bergen har også pårørende tilbud. Passer ikke disse tilbudene for deg mht. hvor du bor kan du kontakte kommunen der du bor og høre hvilke tilbud de har for pårørende. Kanskje du og din stemor kan gå sammen på pårørendeveileding så får hun også hjelp.