Hvor skadelig er det å røyke cannabis 3 ganger i måneden?

Hei, jeg har røyka hasj og marihuana gjennomsnittlig 3 ganger i måneden siden April (altså i 7 mnd). Jeg røyker fortsatt jevnlig. Det jeg lurer på er i hvor stor grad dette er skadelig? Hvis man tenker på det fysiske med konsentrasjon og hvordan det påvirker pust og lunger? Og hvor mye farligere er det for lungene enn ved å røyke vanlige sigaretter?

Kvinne, 17 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Hvor skadelig det er for deg å røyke cannabis 3 ganger i måneden, er helt umulig å svare på. Folk er forskjellige, og noe er tilfeldig. Noen opplever få eller ingen negative konsekvenser, for andre kan det gi mange negative konsekvenser. Vi kan svare deg generelt, og så kan du selv vurdere risikoen og om du er villig til å ta den.
Alle rusmidler er potensielt skadelige. Det minst skadelige er å ikke bruke det i det hele tatt. Hasj er ikke regnet som det mest skadelige av rusmidler, men det kan allikevel føre med seg betydelige skader, ikke minst når det gjelder psykisk helse og hjerte/lunge-sykdommer.
Risikoen for skadevirkninger henger klart sammen med bruk. Jo mer man bruker, jo større risiko er det for skadevirkninger.
Les gjerne mer om cannabis på våre faktasider og i arikkelen «Er det farlig å røyke hasj?» på ung.no.