Hvor mye Paracet gir overdose? Tenker vanlig pakke på 500mg med 20 tabletter i pakken. Hvor mange tabletter vil utgjøre en overdose? Eller lettere sagt, hvor mange kan jeg ta før det blir farlig?

Kvinne, 21 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Legemidler skal brukes slik det står anvist i pakningsvedlegget. Når det gjelder hvor mange man kan ta før det blir farlig, er dette noe individuelt, da vi har ulik tåleevne/sårbarhet for bivirkninger av legemidler.
I følge Folkehelseinstituttet vil en mengde på 150 mg paracetamol per kg kroppsvekt som er tatt i løpet av 24 timer, regnes som akutt forgiftning (akutt toksisk dose). Akutte doser, det vil si inntak i løpet av 24 timer, på 12 gram eller mer regnes alltid som toksisk, uansett kroppsvekt.
Dersom paracetamol er tatt over flere dager, kan en lavere mengde gi forgiftning. Både mengden som er inntatt, kroppsvekt, alder, risikofaktorer og tidsforløp vil ha betydning når helsepersonell vurderer om mengden er toksisk eller ikke.
Det er viktig å være klar over at for store doser paracetamol kan gi alvorlige leverskader. For store doser melatonin kan føre til nedsatt bevissthet eller i verste fall føre til bevissthetstap. Hvis du har tatt for mye medikamenter, ring Giftinformasjonen 22 59 13 00 eller Legevakten 116 117.
Personer som har tatt toksisk dose må til sykehus for behandling.