Hvor mye heroin man kan trykke første gangen?

Hei. Lurer på hvor mye heroin man kan trykke første gangen man prøver det.. hva er anbefalt dose og starte med ? Hvis dere ikke kan svare på dette.. hvor mye kan man evt ta før det blir overdose ? Er 160 høy og 54 kg.

Kvinne, 24 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det kan vi dessverre ikke svare deg på konkret på – delvis fordi vi ikke gir den type brukerveiledning, men delvis også fordi folk har ulik toleranse, og fordi renheten/styrkegraden på gateheroin mildt sagt er varierende. Det eneste vi egentlig kan si, er at dersom du er fast bestemt på å gjøre dette, bør du prøve deg fram med en så lav dose som overhodet mulig, slik at du blir kjent med hvor godt du egentlig tåler dette.
Men: dersom du er i den posisjonen nå at du kan vurdere om du skal begynne med å injisere heroin eller ikke, vil vi oppfordre deg til å tenke deg godt om. Dette gjelder uansett om du aldri har prøvd heroin overhodet, eller om du vurderer å bytte fra røyking til injeksjon. Nå vet ikke vi så mye om deg og din situasjon, men hva vi kan si rimelig sikkert, er at heroin har en tendens til å medføre store problemer for de som bruker det. Det er sterkt vanedannende, og det har, som du jo er inne på, et potensiale for overdose (i tillegg til en lang rekke øvrige bivirkninger og skadevirkninger).
Du er velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon dersom du vil snakke nærmere om din situasjon.