Hvor mye hasj må en røyke for at det skal slå ut som 1.2 i promille?

Hei! Eg lurer på kor mye hasj en må røyke for at det skal slå ut som1.2 i promille? Og er det sånn at en får en toleransegrense for hasj, slik at en kan se «normal» ut, og ikke virke påvirket ved lengre tids bruk?

Kvinne, 53 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Når man skal fastslå grad av påvirkning i forbindelse med trafikksaker, benytter man en omdanningstabell. I henhold til denne tabellen fra Oslo Universitetssykehus vil en alkoholpromille på 1,2 (eller høyere) tilsvare en mengde THC (virkestoffet i hasj) i blodet på 0,030 mmol per liter fullblod (eller høyere).
Hvor mye hasj som skal til for å oppnå en konsentrasjon i blodet á 0,030 mmol per liter fullblod, er dessverre ikke mulig å si konkret. Det er flere grunner til dette. En av de viktigste grunnene, er at mengden THC i hasj kan være veldig varierende. Jo høyere prosentandel THC i hasjen, desto mindre hasj trenger man å røyke for å få en stoffkonsentrasjon tilsvarende 0,030 mmol (og vice versa).
En annen viktig faktor, er hvor lang tid som går mellom røykingen og prøvetagningen. Hvis man f.eks. røyker en gitt mengde hasj, så vil man kunne forvente ulike stoffkonsentrasjoner dersom blodprøven tas etter én time, sammenlignet med om den tas om f.eks fire timer. Vanligvis vil stoffkonsentrasjonen i blodet nå sitt toppunkt ca 1/2-1 time etter røyking, og gradvis minske over de nærmeste timene. Så, dette betyr også at dersom man blir målt til 0,030 mmol f.eks. fire timer etter røykingen, har man røkt større mengder hasj enn dersom man blir målt til samme stoffkonsentrasjon f.eks. en time etter røykingen.
Uansett så er jo 0,030 mmol THC per liter fullblod en ganske betydelig mengde, da man regner at dette vil tilsvare samme grad av ruspåvirkning som 1,2 i alkoholpromille. Men, som du er inne på, så er det fullt mulig å utvikle en toleranse ved regelmessig bruk. Det innebærer gjerne at man hverken ser ut, eller føler seg, like påvirket som man ville gjort ved et mer sporadisk forbruk.