Hvor mye alkohol tåler kroppen?

Før det 3 flasker i uka i 15 år. Jeg har i snitt en halv liter vodka vær dag de siste 5 årene. . Så det har blitt mer med årene Men jeg har tatt veldig mange tester pgr av engstelse. Men har ikke høye lever verdier eller noen verdens ting. Har tatt ultralyd og mr av hele kroppen. Alt er tipp topp. Er dette uvanlig eller tåler kroppen så mye?  Jeg vil være anonym

Mann, 34 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Alle er anonyme på vår hjemmeside med unntak av fylke, kjønn og alder. Skriver noen personopplysninger som de kan identifiseres med, redigerer vi det bort.
Det virker jo som du er oppmerksom på at det er en rekke sykdommer du kan pådra deg ved langvarig høyt alkoholforbruk. Leverskader, hjerteproblemer, bukspyttkjertel, nevropati, enkelte former for kreft, hjerneslag med mer. Hvorfor noen tåler alkohol bedre enn andre er ikke så godt å si, men det kan være ulike faktorer som gener, livsstil og annet som virker inn. Samtidig kan skader og sykdommer oppstå uten noe særlig forvarsel. Du kan lese mer om  virkninger og skader på vår hjemmeside.
Du skriver ikke hvorfor du har så høyt alkoholforbruk, om du vurderer og redusere forbruket, eller slutte. Mange reduserer eller slutter på egenhånd, mens andre trenger hjelp. Vurderer du å endre dine alkoholvaner og trenger hjelp kan du snakke med fastlegen din om det. Legen kan henvise deg til spesialisthelsetjenesten. Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på tlf. 915 08588  for en anonym og utdypende samtale.