Hvor lenge jeg vil ha «blink» på ryggen min?

Hei! For et års tid siden ble boligen min ransaket, og politiet (tre betjenter i sivil) fant 0,7 gram cannabis som jeg frivillig viste til, og fikk forelegg for. Fikk ikke et avhør, og ikke avklart årsaken til ransakelsen. Boten er betalt, og jeg har lagt det bak meg (Gikk ned 9 kg a 70, er 180 høy), men etter endt skoledag i Moss igår sto jeg og fylt bensin og sivilpoliti fra UP kommer i full fart med blålys og krever spytteprøve. Alt på det rene, og alt i orden, men jeg lurer på hvor lenge jeg vil ha «blink» på ryggen min, og hvor lenge et forenklet forelegg vil være skjellig grunn for å bli stoppet og trakkasert.

Mann, 27 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi har ikke noe godt svar på dette. Vanligvis stopper politiet folk i trafikken når det er en grunn til det – påfallende kjøring etc. Dersom det ikke var noe påfallende ved din kjøring kan vi ikke se at politiet har skjellig grunn til å stoppe deg i det hele tatt (med mindre de stopper folk i en vanlig kontroll).
En jurist er egentlig bedre egnet til å svare på spørsmålet ditt enn vi. Du kan prøve en av disse:
tafikkadvokaten.no/trafikk-advokat/mistet-lappen
https://xn--frerkortbeslag-qqb.no/