Hvis man spiser 1 stk Rivotril pluss 5-6 stk Imovane, får man hukommelsestap?

Det jeg lurer på er , Hvis man spiser 1 stk rivotril pluss 5-6 stk imovane 7.5 mg , Får man hukommelsestap ? Jeg spør fordi jeg – for en tid tilbake tok en stk. rivotril , og ble servert 2 kopper kaffe som jeg mistenker var blandet med imovane , for jeg husker faktisk ingenting de neste tre dagene. Da jeg kom til meg selv ble jeg kvalm og måtte kaste opp . Jeg hadde prøvd å begå selvmord , og plutselig sto datteren min der, politi og ambulanse. Jeg forsto absolutt ingenting , og husker ingenting. Er det noen formening om jeg kan ha rett i mine mistanker ?

Mann, 61 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Ja, en kombinasjon av Rivotril og Imovane kan potensielt forårsake midlertidig hukommelsestap, og det kan også øke risikoen for at du begår handlinger du ikke har kontroll over. Men, disse symptomene kan i prinsippet skje som følge av å ha tatt 1 Rivotril i seg selv. I Felleskatalogens omtale av Rivotril er bl.a. anterograd amnesi, desorientering, forvirring, vrangforestiller, humørsvingninger og upassende oppførsel nevnt som mulige bivirkninger. Nå vet ikke vi om du er vant til å bruke Rivotril fra før av eller ikke, men vi kan i hvert fall si at reaksjonen du hadde ikke nødvendigvis betyr at det faktisk var Imovane i kaffen du drakk – dette er altså ting som kan forårsakes av Rivotril alene.
Skulle du hatt noen sikre svar på hva du har og ikke har fått i deg, burde du ha tatt en spesifikk benzodiazepin-urinprøve like i ettertid. Nå vet ikke vi hvor lenge det er siden dette skjedde, men det er kanskje for sent når du leser dette. Rivotril kan vanligvis spores i opptil en uke, mens zopiklon (virkestoffet i Imovane) kan vanligvis spores i noen døgn.