Hva regnes som enkeltdoser i forbindelse med bilkjøring?

Det er ofte nevnt «enkeltdoser» her. Men hva er det? Minste angitt dose?, 1 kapsel 50 mg tramadol, 500 mg paracet, 1 definert døgndose, osv?
Man kan kjøre bil etter 5-10 mg apodorm etter 8 t/sporadisk bruk, men ikke etter 5 mg vival eller 10 mg sobril før man er tilvendt (tror jeg? Ikke lett å skjønne) Merkelige, ulogiske regler. Sett heller inn konkret antall timer som for imovane og apodorm. MEN: halveringstiden til apodorm er mye lenge enn imovane, men samme min. karenstid på 8 t….Dvs man kan kanskje (men svært tvilsomt!) være påvirket etter et døgn på 5 mg apodorm! Og i 4-5 døgn og lenger for vival (de har også aktive metabolitter med enda lengre halveringstid)!! Et hjertesukk – ikke til dere, men må bare få det nevnt/sagt ifbm første spørsmål. Setter likevel pris på noen konkrete betraktninger ift dette og førerkort.

Mann, 31 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Hva som regnes som en enkeltdose, vil variere ut ifra hvilken kontekst det er snakk om – f.eks. i forbindelse med urinprøver, bilkjøring og lignende. Men om du f.eks. sjekker denne tabellen fra Oslo Universitetssykehus, kan du se hvilke definisjoner de bruker på enkeltdoser i forbindelse med ruspåvirket kjøring.
Når det gjelder generelle helsekrav til førerkort, så er det en karenstid på minimum 8 timer etter bruk av maks 7,5 mg zopiklon (Imovane), 10 mg zolpidem (Stilnoct) eller 10 mg nitrazepam (Apodorm). Når det gjelder diazepam (Vival, Valium, Stesolid) er det ingen karenstid, men det er riktig som du sier at man må være tilvendt medisinene og bruke dem regelmessig, inntil 10 mg i døgnet. For å være tilvendt en medisin, forutsettes det som regel minimum en uke sammenhengende bruk siden forrige dosejustering. For oksazepam (Sobril) går grensen på inntil 30 mg i døgnet.
Dersom du bruker to medisiner som kan påvirke kjøreevnen, reduserer maks tillatte døgndose av begge med 50 %. Dersom du bruker tre slike medisiner, oppfylles ikke helsekravene til førerkort.
Merk at dette gjelder førerkortklasse A og B. For tyngre kjøretøy, er det gjerne strengere regler som gjelder.
Du kan studere dette regelverket i større detalj i Førerkortveilederens kapittel om legemidler. Se særlig avsnittet om benzodiazepiner.