Hva gjør man når noen er helt ute?
Hva gjør man når noen er helt ute, som i at han ligger flat på sofaen, fullstendig borte? Stadige raserianfall, løgner og unnvikende oppførsel…
Mistenker morfin, benzo eller lignende.

Kvinne, 40 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hvis noen er helt ute og fullstendig borte må du ringe AMK/113, legevakta/116117 eller Giftinformasjonen. Bruker vedkommende dempende midler( spesielt om personen kombinerer flere dempende midler) kan det være risiko for overdose.
Utover det du kan gjøre helt akutt, er første steg å snakke med personen om bekymringene dine. Tips til en slik samtale finner du på siden vår «Hvordan snakke med noen om deres rusbruk».
Ønsker vedkommende hjelp kan han få det ved å ta kontakt med legen sin og  få hjelp til nedtrapping eller en henvisning til behandling.
Trenger du et tilbud som pårørende, kan du ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende (det er gratis og du trenger ingen henvisning).