Hva gjør man når man har en «bad trip» med marihuana?
Hva gjør man når man har en «bad trip» med marijuana? Føles ikke godt

Kvinne, 24 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi gjør oppmerksom på at dette ikke er en akuttjeneste – det kan ta opptil flere dager å få svar. Vi håper det går bedre med deg nå. Likevel kan vi si litt generelt om hva man kan gjøre, dersom du eller noen du kjenner skulle oppleve noe lignende i fremtiden.
Det aller viktigste å huske på er at en «bad trip» bare er midlertidig. Det vil gå over. Angst, paranoia og andre typer psykisk ubehag er ikke uvanlig når man røyker cannabis, særlig dersom cannabisen har et høyt THC-innhold. Da er det viktig å minne seg selv på at det gjelder å være tålmodig litt til, så går det snart over.
En annen ting som kan være nyttig, er å forsøke å forandre miljøet rundt deg. Forsøk f.eks. å sette på noe musikk du liker, prøv å endre belysningen, gå inn i et annet rom, finn en eller aktivitet du kan fokusere på – kort sagt ting du kan gjøre for å forandre atmosfæren rundt deg, og forhåpentligvis bryte ut av det dårlige tankesporet du er inne i.
Det kan også føles positivt å snakke med noen der og da som du føler deg trygg på – ring f.eks. en venn du er glad i, som du tror kan roe deg ned. Fortrinnsvis noen som allerede vet at du røyker cannabis, som kanskje også røyker selv, og som er kjent med at dette noen ganger kan gi angst, paranoia o.l. – disse vil som regel være best rustet til å snakke med deg dersom du opplever en bad trip.
Ellers, det beste du kan gjøre for å unngå ubehagelige opplevelser, er å være i forkant. Prøv å holde deg til mindre mengder om gangen, og vær obs på styrkegraden. La være å røyke dersom du ikke føler at du er på et godt sted psykisk, og vær i et miljø som oppleves som trygt og positivt.