Hva er det verste hasj kan gjøre med kroppen min og hvordan påvirker det meg egentlig?

jeg har røyka hasj hver dag i snart 2 uker nå, jeg føler meg bra når jeg gjør det og vil ikke slutte. mange av vennene mine liker ikke at jeg gjør det og vil jeg skal slutte, men gir egentlig faen i det de sier. så det jeg lurer på da er hva er det verste hasj kan gjøre med kroppen min og hvordan påvirker det meg og livet mitt sånn egentlig?

Mann, 15 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Veldig bra at du tar kontakt med oss for få informasjon om skadevirkninger ved bruk av  cannabis.  Å gi deg et helt spesifikt svar er ikke helt enkelt, da individuelle forhold spiller inn. Men det er viktig å være oppmerksom på at du er ung og derfor er mer utsatt for mulige skadevirkninger . Ungdom er fremdeles i utvikling, både fysisk og psykisk, og vil derfor også være mer sårbare for mulige skadevirkninger av rusbruk.
Fysiske komplikasjoner ved bruk av cannabis:
Røyking av cannabis reduserer trolig kroppens immunforsvar. Mulige skadevirkninger inkluderer kronisk bronkitt og andre åndedrettsplager. Kombinasjonen av cannabis og tobakksrøyking gir økt risiko for utvikling av KOLS og kreft i luftveier og munnhule/svelg. Cannabisrøyking påvirker hormonbalansen hos både kvinner og menn. Røyking under graviditet har potensielt ulike negative effekter på fosteret (blant annet lavere fødselsvekt, kortere kroppslengde og muligens kognitive senskader). Cannabis kan forringe sædkvaliteten hos menn.
Psykiske komplikasjoner ved bruk av cannabis:
Virkningene av cannabis er sterkt avhengig av brukerens personlighet, forventninger og miljø samt rusdosen. Et høyt forbruk vil i noen tilfeller medføre svekkelse av kognitive funksjoner som hukommelse, konsentrasjonsevne og innlæringsevne. Langvarig bruk kan i ytterste konsekvens utløse psykiske plager hos disponerte individer. Skadevirkningene kan forsterkes dersom man bruker cannabis sammen med andre narkotiske stoffer, legemidler eller alkohol.
I noen få tilfeller kan cannabisbruk utløse psykoser. Les mer på siden om cannabis og psykose.