Hjelp til å slutte med rus

Jeg har brukt amfetamin og mdma (krystall) mer eller mindre jevnlig siste året. Først og fremst som selvmedisinering for å holde sjakk med min bipolare lidelse. Jeg går på Lithium 83mg 2,5tb PR dag. Målt til ca 0,6-0,7 i blodet. (Husker ikke måleenheten på det)
Problemet siste halve året er at jeg også har brukt amfetamin på oppturene (manisk periode) Jeg driver eget firma og det har begynt å gå litt i ball i det siste kan man si.
Jeg vil anslå at jeg har brukt amfetamin 0,3-0,5g ca 3 dager i snitt PR uke. I helgene har det noen ganger blitt litt mer, sammen med Extecy og hasj.
Jeg har hele tiden trodd jeg hadde kontroll, men nå etter at konen min har oppdaget det har jeg innsett at jeg ikke har kontroll.
Jeg bestemte meg for å slutte forrige helg! Nå er jeg på dag 4, og der er ikke til å holde ut…!! Jeg klarte å finne litt amf i bilen og måtte ta 0,2g utblandet i drikkeflasken min.
Jeg har også sluttet med å røye, drikke og all annen rus.
Jeg er helt åpen med min kjære kone om problemene, abstinensene, at jeg tok litt nå som jeg fant i bilen, og at jeg kanskje må kjøpe en pakke røyk, sånn for å trappe ned.
Hun mener det er best å ikke «touche” noe, men hun vet jo ikke hvordan det er.
Mitt spørsmål er da:
1. Er det lurt å stoppe så brått!!
2. Er det en ide med nedtrapping, og isåfall hva og hvor mye og over hvor lang tid anbefaler dere å trappe ned på.
3. Finnes det «medisiner» som kan hjelpe til å demme opp for abstinensene. Ser for meg at det er mer akseptert overfor meg selv og min kjære å trappe ned på denne måten.
4. Har vanlige allmennleger peiling på dette! Hvor går jeg om jeg føler fastlegen ikke har peiling.
Håper på gode svar og tusen takk for at denne siden finnes.
Hilsen TT

Mann, 38 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Når du slutter med denne typen rusmidler etter lengre tids regelmessig bruk, er det helt normalt å oppleve ulike typer ubehag, særlig i begynnelsen. Da gjelder det i stor grad å være tålmodig og viljesterk – det er nok bare et spørsmål om tid før dette gradvis vil føles mer overkommelig for deg, både fysisk og psykisk. Når man snakker om nedtrapping og medikamentell demping av abstinenser, er dette noe som i hovedsak er aktuelt for andre stoffer enn de du bruker – som f.eks. benzodiazepiner, opioider, alkohol og lignende. Det er i prinsippet fullt mulig å slutte brått med både amfetamin og andre stoffer du nevner – selv om det kan være veldig ubehagelig, kan det i prinsippet være vanskeligere for deg å bruke disse stoffene i små mengder, dersom du ønsker å slutte. Dette er litt fordi dersom du først bruker disse stoffene i en viss grad, kan grensen for hva som er ok noen ganger bli litt utydelig, og gradvis forskyves. Om du derimot går inn for å ikke «touche» noe som helst – som din kone anbefaler – vil kanskje tanken om nulltoleranse gi deg en konkret grense som er lettere å forholde deg til.
Men, du kjenner jo deg selv bedre enn hva vi gjør, og må også vurdere selv hva som vil fungere best for deg. Du beskriver dessuten en situasjon preget av psykiske plager (og tilhørende medisinering), som kanskje kan innebære at du får noe ekstra oppfølging tilpasset dine behov. Hvor mye peiling vanlige allmennleger har på denne typen problemer er veldig varierende. Men du må gjerne ta opp dette med legen din dersom du føler behov for profesjonell oppfølging – og dersom legen ikke føler seg tilstrekkelig kompetent, kan du be om henvisning til en spesialist.
Du kan lese mer i våre guider Hjelp til å slutte.