Har tatt 40 x 500 mg Paracet over 5 dager, er dette over anbefalt dose?

Hei, har hatt influensa siste uken. Har hatt mye vondt i hodet/bihulene. Har tatt 40stk av 500mg Paracet, fordelt over 5 dager. Er dette farlig, over anbefalt dose eller ikke farlig?

Mann, 22 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Felleskatalogen anbefaler følgende dosering av Paracet:
1-2 tabletter à 500 mg eller 1/2-1 tablett à 1 g 3 ganger i døgnet.
Dersom du har tatt 40 x 500 mg fordelt over 5 dager, betyr dette at du i snitt har tatt 8 om dagen. Dette er altså mer enn anbefalt dose (inntil 6 i døgnet). Dette trenger ikke nødvendigvis være farlig, men på sikt kan et såpass høyt forbruk være ganske belastende for leveren. Derfor bør du unngå å bruke såpass mye.
Merk for øvrig at det vi skriver forutsetter at du har fordelt mengden Paracet forholdsvis jevnt over disse fem dagene. Men, dersom du f.eks. har tatt en lav mengde én dag, og en stor mengde en annen, kan den store mengden potensielt medføre overdosesymptomer i form av akutt leverskade. Kort sagt: jo mer du tar på en gang, desto større vil gjerne risikoen være.
Vi anbefaler at du snakker med legen din om korrekt og forsvarlig bruk av medisiner.