Har store problemer med å få igjen sertifikat på bil

Hei jeg heter NN, er 37år og har store problemer med å få igjen sertifikat på bil samt hjullaster graver dumper. Jeg ba om hjelp for misbruk av amfetamin pga lange arbeidsdager og problemer med PTSD, kreft operert og ukentlige panikkanfall. livet mitt har stanset helt opp og jeg har endt opp som ufør uten bil bolig og lar pasient. Har aldri blitt tatt i noe rusa tilstand og da jeg ba om hjelp i de 3 ukene på psykiatrisk så skulle de ta lappen mens jeg var under behandling. etter det mistet jeg jobb kone barn bil og alt som gir mening i et liv. Har hatt store problemer med tortur og sexuelle traumer i ung alder under 10 år. Fra jeg var ca 30 sluttet jeg med alt fra hero til piller amfetamin hasj syre osv, pga. jeg hadde fått en vakker gutt som er grunn til at det er liv i meg i dag. Men da jeg melde meg i lar sendte de en bekymringsmelding til barnevernet og jeg har hatt gutten min 1 dag i uka og annenhver helg. Dette tok de fra meg får kun ha samvær hvis andre er tilstede. Med dette har tatt den lille manndommen min og jeg syntes det er urettferdig så lenge jeg har hatt han i snart 10 år uten noe som helst problemer. Pga min sexuelle misbruk som barn har jeg store problemer med avlevering av urin prøver. men jeg må få igjen sertifikat sånn at jeg igjen kan kjære sønn til trening osv. Mor er barnevernspedagog og hun sier selv at jeg har en helt egen tiltrekningskraft for barn. Jobbet som støtte kontakt fra jeg var 17 til26 for barn og unge i tillegg.

Mann, 37 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi har stor forståelse for at din situasjon er svært vanskelig. Dessverre er det lite vi kan gjøre annet enn å håpe at du klarer å stå i det lenge nok til å få igjen lappen. Det pleier å ta 6-12 måneder med dokumentasjon av rusfrihet før du får den igjen (dette gjelder i et hvert fall klasse 1 førerkort).
Hva gjelder urinprøver så er det mange som synes dette er et problem, og de som jobber med det bør ha en viss forståelse for dette.For mange kan det hjelpe å sette seg ned å tisse, du kan spørre prøvetaker om det er greit.
Når det gjelder barnevern, er dette litt på siden av vårt fagfelt. Men vi vet at det er standard prosedyre å melde barnevernet når folk er i behandling (dette gjelder også LAR).