Har lyst til å slutte å drikke men jeg vil ikke fortelle det til noen

Hei jeg har lyst til å slutte å drikke men jeg vil ikke fortelle det til noen ikke familie eller legen min det er ingen som vet at jeg har ett problem jeg må klare dette på egenhånd har prøvd flere ganger å slutte kan fint ikke drikke i det hele tatt på en uke. Drikker stort sett vin 2-4 glass flere ganger i uka jeg er mye alene så drikker for at jeg kjeder meg. Jeg kan ikke fortelle noen om problemet mitt er redd at mannen min og familien kutter meg ut og at jeg ikke får se barnebarnet mitt. Hva skal jeg gjøre? Trenger tips og råd

Kvinne, 49 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
I utgangspunktet vil vi anbefale at du faktisk snakker med noen om dette, slik at du kan få hjelp og støtte til å gjøre en endring. Men dersom du er fast bestemt på å få til dette på egenhånd, noe som i prinsippet også er fullt mulig, vil det forutsette en betydelig grad av disiplin og gjennomføringsevne fra din side.
Du skriver at du drikker fordi du er mye alene og kjeder deg. Da tenker vi at en ting du i hvert fall bør gjøre, er å finne noe å fylle tiden/tankene med. Dette kan være en eller annen hobby, aktivitet e.l., noe du opplever som positivt, interessant, meningsfylt, som kan bidra til å redusere ditt behov for å drikke alkohol. Hva dette skal være er egentlig opp til deg å svare på, men det er i hvert fall noe du bør tenke grundig over, og sette ut i praksis.
En annen viktig ting å ta i betraktning, er at dette jo også handler om vane. Du sier at du fint klarer å gå en uke uten å drikke, og det tyder jo på at det er fullt mulig for deg å klare deg uten alkohol. Å endre på en vane er krevende, men ofte er det i begynnelsen at det er mest utfordrende. Så, hvis du kan klare å fylle tiden med andre ting de første par ukene, er det en god sjanse for at det gradvis føles lettere og mer normalt for deg å være uten alkohol etter hvert som tiden går. Da er det for øvrig også en klar fordel om du ikke har alkohol lett tilgjengelig hjemme.
Dessuten er det også viktig at du bruker det du har av motivasjon. Tenk grundig over, og skriv gjerne ned, alle fordeler du opplever ved å ikke drikke, og alle ulemper du opplever ved å drikke. Dersom du skulle ha et svakt øyeblikk og bli fristet til å drikke, noe som jo er sannsynlig, kan du gjerne se på den listen. Forsøk så godt du kan å ikke tenke over fordeler ved å drikke, og ulemper ved å ikke drikke.
Se gjerne også vår guide Hjelp til å slutte med alkohol for øvrige tips og råd eller sjekk ut nettbasert selvhjelpsprogram hos easychange.