Har datteren min et alkoholproblem?

Lurer på om datter 26 kan ha et alkoholproblem . Hun bor fortsatt hjemme. Lyver, stjeler drikkevarer hjemme. Leter seg frem til drikkevarer vi har gjemt. Gjemmer alt av tom godset på rommet sitt. Sover til langt på dag/uregelmessig , hissig, lunefull. Må minst drikke 1-2 flaske vin før hun går på forspill hvor hun da har med min 2 6’pakk med øl eller et par flasker vin. Sittet å drikker alene

Kvinne, 54 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Basert på det du skriver drikker hun i hvert fall veldig mye når hun skal på fest. Hvordan drikkemønsteret hennes er ellers skriver du ikke noe om, men det at hun stjeler alkohol, gjemmer det og drikker en del alene kan være tegn på at hun har problemer med alkohol.
Vi vet ikke om dette er noe dere snakker om allerede, men vi vil anbefale deg å ta opp bekymringen din med henne.  På siden vår «Hvordan snakke med noen om deres rusbruk» finner du tips til en slik samtale.
Du er velkommen til å ta kontakt med oss på telefon eller chat dersom du ønsker å diskutere situasjonen nærmere.