Har begynt å tenke over mitt eget alkoholkonsum

Hei!
Jeg jobber i helsesektoren og begynte i den anledning å tenke over egen situasjon, da spesielt alkoholkonsum.
Min kjære mor har flere ganger uttrykket bekymring over hvor mye jeg drikker, og hvor ofte. Min søster kaller meg alkoholiker, men jeg føler selv dette ikke er tilfellet. Jeg vet jeg misbruker alkohol. Jeg drikker omtrent en flaske (50cl-70cl) whiskey hver dag, men kun når jeg vet jeg ikke må stille til ansvar for noen andre enn meg selv neste dag. Jeg har drukket ved et par anledninger før jobb for å døyve angsten. Jeg drikker alene og i skjul, og både i eget og andres selskap drikker jeg til jeg får blackouts og slukner. For et par uker siden så mine foreldre seg nødt til å ringe AMK da jeg hadde drukket (ikke med vilje) så mye at de ikke fikk til å vekke meg. Jeg opplever dog ingen abstinenser når jeg ikke drikker alkohol. Derfor mener jeg at jeg ikke er alkoholiker, men nå når både familier, venner og sjefen ytrer bekymring begynner jeg å lure. Misbruker jeg alkohol eller er jeg alkoholiker?

Kvinne, 22 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du har begynt å tenke på ditt eget alkoholkonsum. Vi skal ikke diagnostisere deg, det er ikke vår oppgave, men ut i fra det du beskriver tenker vi at du fyller mange kriterier for avhengighetssyndrom. Nedenfor kan du lese kriteriene, og så kan du vurdere selv hva du tror.
Å sette diagnosen ”avhengighet” kan bare gjøres hvis tre eller flere av følgende kriterier har inntruffet samtidig i løpet av det foregående året:
Brukeren har
• sterk lyst eller følelse av tvang til å innta substansen
• problemer med å kontrollere substansinntaket med hensyn til innledning, avslutning og mengde
• fysiologisk abstinenstilstand når substansbruken har opphørt eller er redusert, som viser seg ved det karakteristiske abstinenssyndromet for stoffet, eller bruk av samme (eller et nært beslektet) stoff for å lindre eller unngå abstinenssymptomer
• utviklet toleranse, slik at økte substansdoser er nødvendig for å oppnå den samme effekten som lavere doser tidligere ga (for eksempel alkohol- eller opioidavhengige personer som daglig kan innta doser som er store nok til å slå ut eller ta livet av brukere uten toleranseutvikling)
• føler økende likegyldighet overfor andre gleder eller interesser, som følge av bruk av ett eller flere psykoaktive stoffer, og mer og mer tid brukes på å skaffe eller innta stoffer eller komme seg etter bruken
• opprettholder substansbruken til tross for åpenbare tegn på skadelige konsekvenser, som leverskade etter betydelig alkoholkonsum, depressive perioder rett etter perioder med høyt inntak av psykoaktive stoffer, eller substansrelatert reduksjon av kognitivt funksjonsnivå, og man kan fastslå at brukeren var, eller kunne forventes å være, klar over skadens natur og omfang (Kilde).
Som du selv ser, er det ikke bare hvorvidt man får abstinenser som avgjør om man er alkoholavhengig («alkoholiker»). Uavhengig om du er avhengig eller ikke, høres det ut som om du drikker på en måte og i mengder som kan være skadelig for deg, eller som potensielt kan bli det. Hva du skal gjøre med dette er opp til deg, men fortsetter du som før, vil problemene kunne øke. Vi anbefaler deg derfor å ta kontakt med legen din som kan henvise deg til noen du kan snakke med om dette.