Følger HAP men hadde sprekk, hva gjør jeg?

Hallais. Ska holda meg for å røyke cannabis, mest for min egen del men gjør det og for kjæresten min har et sterkt ønske om det. Eg har ingen intensjoner om å sei meg heilt ferdig me cannabis, men vil ikje gjør det daglig. Redusere te «spesielle» anledninger. Vil bli «voksen».
Igår blei fristelsen for stor, og ubehaget for mye så eg tok meg et lite trekk. Angra me eingang og kastet alt av bruker utstyr.
Eg følge «HAP» men har hengt seg opp så får ikje lest ka det står i informasjons delen om sprekk/tilbakefall.
Kan eg fortsette i programmet, i og me min lille sprekk, eller må eg begynne på ny? Har idag egentlig holdt meg i 6 dager..

Mann, 25 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Så dumt at HAP har hengt seg opp, det skal den ikke gjøre, Vi håper at den fungerer igjen, eventuelt kan det være at den fungerer om du avinstallerer og installerer på nytt?
Det er ganske mye informasjon om sprekk og tilbakefall i appen. Kort fortalt står det at dersom du har hatt en sprekk som har vart en stund eller mange sprekker i løpet av kort tid, kan det være lurt å starte programmet på nytt og bestemme en ny sluttedato. At du tok et trekk i går og angra med en gang, trenger ikke å bety at du må starte programmet på nytt. Men det er helt opp til deg om du vil eller ikke vil det.
At du hadde en sprekk i går, kan gi deg verdifull lærdom som du kan ta med deg videre. Vi anbefaler deg å tenke gjennom (og registrere i appen) foranledningen til at du sprakk. Hva skjedde i forkant? Hvor var du/med hvem, og hva følte du? Hva skjedde i situasjonen og hva følte du etterpå? Hva kan du gjøre dersom du havner i en lignende situasjon igjen? Lag gjerne en (krise)plan for slike situasjoner,slik at du kan være litt forberedt til neste mulige sprekk-situasjon.
Ta gjerne kontakt om du ønsker å snakke mer om dette.