Føler meg dårlig etter å ha spist hasjbrownie

Hei. for fire dager sidan åt eg hasjbrownies. litt usikker på kor mykje eg fekk i meg,men det må ha vert nermare 1g.
Etter 3 dagar vart eg plutselig rusa på skulen uten å ha ete hasj sidan sist. no har eg hatt denne følelsen som eg hadde da eg var rusa og hadde ete hasj konstant. kvalme,redsel, følelse av at dg skal dø og besvime og at eg ikkje er tid stede har eg hatt no i 1 1/2 døgn. Går dette over eller må eg gjere noke for at de skal gå over?

Mann, 16 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Når man spiser cannabis tar det som regel lengre tid før rusen inntreffer, men den varer lengre. Ofte får man gjerne en større mengde i seg og da kan de psykiske reaksjonene under rusen bli sterkere.
Reaksjoner og bivirkninger som de du beskriver er ikke unormale. Når det vedvarer i flere dager kan det skyldes en kombinasjon av potent (sterkt) stoff med høyt THC-innhold og individuell følsomhet for hasj.
Slike plager er gjerne psykisk betinget og pleier alltid å gå over av seg selv. Blir du mot formodning ikke kvitt plagene kan det være lurt å snakke med helsepersonell (helsesykepleier på skolen eller helsestasjon for ungdom) for å utelukke at det er noe galt. I de fleste tilfeller kan det hjelpe å få høre at det ikke er noe galt, særlig hvis du engster deg for å «aldri bli som før» igjen.