Føler meg dårlig etter å ha sluttet med alkohol, kommer det til å være sånn lenge?

Hei igjen jeg har nå vært uten alkohol i en og halv uke det har gått fint har litt angst og sover dårlig om natten. Kommer det til å være sånn lenge enda? Det som har hjulpet på er at jeg går en tur hver dag står opp veldig tidlig og legger meg tidlig merker at jeg er litt irritabel håper også det går over snart har ikke vært så mye alene i den siste uken så det er derfor det har gått bra men etter helga så blir jeg alene igjen så da frykter jeg for at jeg drikker igjen. Vil fortsatt ikke fortelle dette til noen.

Kvinne, 49 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er helt naturlig å oppleve ulike typer fysiske og psykiske plager etter å ha kuttet ut et regelmessig forbruk av alkohol. Nå vet ikke vi konkret hvor mye og hvor lenge du har drukket, men generelt er det gjerne slik at jo større forbruk det er snakk om, desto lengre tid vil det ta for kroppen å venne seg av.
Uansett, når det gjelder de fysiske plagene, vil det verste som regel være overstått i løpet av de første par ukene. Men, når det gjelder det psykiske, kan det være større individuell variasjon. Folk er forskjellige, og takler denne perioden på ulike måter. Du sier at du frykter at du kan sprekke nå som du kommer til å være alene igjen, og da er det viktig at du har en plan for hva du skal gjøre dersom trangen til å drikke skulle oppstå – før den ev. oppstår. Dette kan f.eks. være en eller annen aktivitet, eller noen du snakker med, eller hva som helst annet som bidrar til å flytte fokuset ditt bort fra drikketrangen. Klarer du dette nå i begynnelsen, vil det sannsynligvis også føles lettere og mer naturlig etter hvert som tiden går.
Du kan lese mer i vår artikkel Hjelp til å slutte med alkohol.