Fikk vite at sønnen min hadde tatt LSD

Jeg har en sønn på 22 år. Forrige søndag fikk jeg vite at han hadde tatt LSD plaster sammen med en kamerat og følte seg dårlig og hadde vondt i kjeven. Han ringte oss og vi dro til legevakten. Der kom det frem at han også har tatt mdma (ecstasy) en gang i høst – ifølge han selv. Jeg tror selv han bare har prøvd stoff disse to gangene – han har en eldre studiekamerat som på meg virker som en som pusher de yngre guttene. Hvem i DSG tar LSD plaster? Er jeg bare naiv og uvitende og bør vi søke hjelp? Etter legevakten tok vi vår sønn til fastlege. Fastlege vil følge opp med psykolog og annet. Bør jeg anmelde eller tipse politiet om den eldre gutten som «pusher» og selger mdma og LSD plaster til gutter på 22?

Kvinne, 56 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som din sønn kan få god oppfølging i etterkant av disse rusopplevelsene. Hvis han selv ønsker samtaler med psykolog og annet, er han nok i gode hender. Det er det aller viktigste. Hvis du som forelder trenger noen å snakke med, kan du ta kontakt med Bergensklinikkene sitt drop-in tilbud.
Det foreligger ikke entydige statistikker for bruk av LSD, men det har vært en viss økning av bruken de senere år. LSD utgjør omlag 1 % av det samlede beslag av illegale stoffer (første halvår 2019). Det er altså temmelig lite utbredt, langt mindre enn f.eks. MDMA. Du kan se på denne rapporten fra Kripos for mer statistikk over beslag.
Politiet har ofte temmelig god oversikt over omsetning av illegale stoffer. Vi tenker det er viktig at sønnen din får den hjelpen han trenger, og at de som hjelper ham først og fremst fokuserer på at han holder avstand til de som omsetter og bruker slike stoffer.