Fått nåke som heter Ptsd.

Hei, jeg har invistert mye tid til stoff.
Eg syns det er sinnsykt kjekt å bli så sprengt at eg ikkje klarer å reise meg utav sengo.
Eg ekserimerer møkje med Stoff som lsd og hasj(mekken).
Men ein gång eg blanda lsden med hasjen så gjekk alt te helvette.
Eg hadde ein «lav» dose med lsd, og var ikkje svært imponert.
så eg blei lei og ville egentlig bare såve, Så eg røykte svært møkje hasj.
Det som skjedde etter det er vanskli å forklare, Eg blei super paranoid og var redd for at eg skulle dø, eg såg døde folk i rommet mitt å eg har aldri vert den samme etter, etter som jeg har lest har eg fått nåke som hetter ptsd, og dette er svært skremmende, hjelp.

Mann, 19 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Kombinasjonen du har tatt av LSD og hasj kan både gi hallusinasjoner og psykoser. Du kan lese mer om Rusutløste psykoser og behandling i fakta ark fra Helsedirektoratet. Det er ikke uvanlig å bli paranoid og få vrangforestillinger under slike omstendigheter. Mange opplever skremmende hendelser som senere blir trigget og oppstår igjen etter at rusepisoden er avsluttet. Når det oppstår i ettertid omtales det gjerne som «flashbacks». Er disse flashbackene tilbakevendende og hemmer deg i det daglige kan det arte seg som en PTSD lidelse. De skremmende situasjonene du opplevde under psykosen kommer tilbake og blir til traumer med mye angst og uro.
Noen ganger går slike tilstander over av seg selv over tid, mens andre ganger er det nødvendig med hjelp for å komme over det. Du skriver ikke om hvor lenge det er siden du ruset deg, og hvor plaget du er av flashbacks i det daglige. Men, opplever du mye problemer med angst, uro, konsentrasjon, søvn etc. og det har gått en tid bør du oppsøke hjelp.  Du kan lese mer om PTSD på denne siden til Helse Norge.
Særlig hasj/cannabis, amfetamin, kokain, LSD og ecstasy kan gi psykose, så det er viktig at du er forsiktig med rus generelt og disse rusmidlene spesielt i tiden fremover. Har du alt hatt en psykose er du mer disponert for å få det igjen, og tilstanden kan forverre seg. Har det gått en uke eller mer siden du ruset deg og har problemer nå bør du oppsøke hjelp. Ta kontakt med fastlegen eller Helsestasjon for ungdom der du bor.
Du er også velkommen til å ta kontakt med oss for en anonym og utdypende samtale.