Farlig å ta Ritalin når man ikke har ADHD?

Hei. Jeg lurer på om det er farlig og ta ritalin når man ikke har adhd? Sliter veldig med konsentrasjonen nå på skolen, og har mange eksamener jeg skal ta snart og trenger hjelp for jeg vil virkelig gjør det bra, går et vanskelig studie. Har et par venner som gjorde det og det funket veldig bra for dem.

Kvinne, 20 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Ritalin (metylfenidat) er en type sentralstimulerende legemiddel, og blir av enkelte brukt som såkalt smart drugs, altså som prestasjonsfremmende midler.  De er ment å skulle gi bedre kognitive evner og bedre utholdenhet til de som fra før av har utfordringer med dette, blant annet de som har ADHD.
Om du tar en liten dose, vil det nok ikke være farlig for deg (med mindre du har en medfødt hjertefeil f.eks.; da kan det være risikabelt). Du bør imidlertid være klar over enkelte problemer/bivirkninger som kan komme når du ikke er tilvendt Ritalin, som for eksempel økt hjerterytme, uro, angst og muligens magesmerter, noe som ikke er en god kombinasjon med eksamen. Det kan også være vanedannende om du skulle begynne å bruke det ofte.
I hvilken grad det gir god effekt er vanskelig å si, forskningen her er uklar og det er mange faktorer som spiller inn: omfanget av bruken, hyppighet, mengde, individuelle disposisjoner osv. Det er ingen garantier for at du vil svare bedre. Slike medikamenter gir deg ikke mer kunnskap.