Fant Rivotril på rommet til sønnen min

Har en sønn på 23 som bor hjemme. Han jobber full stilling, og trives godt i jobben. Han har tidl brukt cannabis, tror han fortsatt gjør det periodevis. Fant Rivotril på rommet hans tidl, spurte han om dette, sier han kjøper det for å dempe angst og hjertebank/for å få sove. Han sa han ikke skulle bruke det mer, men oppdaget på nytt igjen nå. Han vil ikke prate om hva denne angsten skyldes, har anbefalt han at vi oppsøker fastlegen for hjelp, evt psykolog, men det vil han ikke. Har også informert han om faren ved Rivotril, og at det er ulovlig å kjøpe/bruke dette uten resept fra lege. Føler det er vanskelig å hjelpe han, når han sier at jeg ikke skal blande meg. Han har som sagt kontroll på jobb, men har dårlig kontroll på økonomi. Er ellers en hyggelig gutt som er inkludert i familieliv og er veldig sosial. Men han vil ikke at noen skal få greie på dette. Har dere noen tips til hvordan vi kan hjelpe han videre?

Kvinne, 50 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det er ikke alltid lett å overbevise noen om at de trenger hjelp – spesielt dersom vedkommende ikke oppfatter det sånn selv. Når alt kommer til alt er det han selv som bestemmer om han ønsker hjelp eller ikke, men gjør det klart for ham at dere gjerne hjelper til med dette dersom han skulle ombestemme seg senere.
Det dere kan gjøre er å fortsette å snakke med ham om dette emnet med jevne mellomrom. Som regel skal det mer enn en enkelt samtale til for å skape en endring. Vær nysgjerrig på hva som skjer i livet hans, og hvordan han har det. Selv om han per nå ikke vil fortelle så mye, vil dere kanskje etter hvert få små drypp som dere kan sette sammen til et større bilde. Sliter han med angst og søvn er dette problemer han kan få hjelp med. Snakk gjerne mer med ham om dette. Dere kan for eksempel spørre ham om hva han tenker er fordelene med å håndtere det selv, og hva som er ulempene med det.
Det kan også være lurt å snakke sammen om hvordan dere skal ha det hjemme slik at bosituasjonen fungerer for alle parter.
Ta gjerne en titt på artikkelen vår «Hvordan snakke med noen om deres rusbruk» dersom du synes det er vanskelig å vite hvordan du kan gå frem. Du er også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat for en mer inngående samtale.