Er ikke Quetiapin Sandoz et rent sovepreparat?

En venninne av meg tar dette medikamentet. Jeg bruker noe helt annet. Hun tar det som sovemedisin/ innsovning. Har lest meg litt opp på dette, og ser at det står til bruk som et middel mot endel psykiske tilstander. Så Quetiapin Sandoz er ikke et rent sovepreparat??

Kvinne, 68 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det stemmer at Quetiapin ikke er et rent sovepreparat. I utgangspunktet er dette et antipsykotikum. I omtalen fra Felleskatalogen, står det at Quetiapin skrives ut mot:
Behandling av schizofreni. Behandling av bipolar lidelse. Behandling av moderate til alvorlige maniske episoder ved bipolar lidelse. Behandling av alvorlige depressive episoder ved bipolar lidelse. Forebygging av tilbakefall av maniske eller depressive episoder hos pasienter med bipolar lidelse, som tidligere har respondert på behandling med kvetiapin.
Men, det forekommer likevel at dette skrives ut mot søvnvansker også, da det har visse søvndyssende egenskaper.