Drikker rødvin i forbindelse med toalettbesøk om natten.

I forbindelse med toalettbesøk om natten gjerne flere ganger drikker jeg alkohol rødvin før jeg går til sengs igjen. Dette er blitt en stygg uvane for meg. Jeg ser problemet men jeg gjør ingen ting med det. Det er bedre når jeg tar sovetabeletter (utskrevet av fastlege)
Er det mulighet for å komme i kontakt med personell for samtale / terapi for å utrede problemstillingen for å komme noe videre. Har samboer som ser problemet mitt Vil forlate meg om jeg ikke endrer misbruket mitt.

Mann, 73 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er fint at du tar tak i problemet med at du drikker alkohol om natten. Fortsetter du med det kan det kanskje utvikle seg til et større problem over tid. Du skriver at det er bedre når du tar sovetabletter, så kanskje har bruk av alkohol sammenheng med dine søvnproblemer. Vi anbefaler deg å ta kontakt med legen din, som både kan gi deg råd og hjelp med søvnproblemer, og bruk av alkohol. Sammen med legen kan dere vurdere om du har behov for samtaleterapi hos en ruskonsulent for eksempel. Legen er den som kan henvise deg videre til terapi og samtaler i spesialisthelsetjenesten.