Dødelig dose MDMA

Hei. Det har nettopp vært en sak om en som døde av for høy dose mdma. Ut ifra det jeg har forstått tok han 1g av mdma. Jeg fant da ut at det frarådes å ta mer enn 125mg. Jeg bruker dette med jevne mellomrom. Jeg pleier å skaffe 1g. Dette fordeler jeg på det meste på fire omganger, så er jeg tom. Nå er jeg gått over til to. Altså 1g på to omganger. Det vil jo si jeg tar alt for mye, ut ifra det som frarådes. Hvorfor har jeg ikke merket noe alvorlig på det? Og hva er det som gjør at man kan dø av dette? Liksom, hva er det som skjer ved en dødelig dose? Er det en vond opplevelse? Jeg hører hvor dumt spørsmålet høres ut, men jeg undrer veldig på hvordan dette er.

Mann, 21 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det kan hende du bruker MDMA såpass regelmessig at du har forhøyet toleranse. Vanligvis sies det at dersom du venter minst 3 måneder mellom hver gang, vil det ikke gi høyere toleranse. Da er det vanlig å anbefale en dose på egen kroppsvekt i mg + 10-30 %. Nybegynnere bør helst ikke ta mer enn sin egen kroppsvekt i mg.
Vi kan ikke gi deg noe godt svar på hvorfor du ikke har merket noe negative effekter. Det er mange faktorer som spiller inn når folk får overdose. Du har kanskje vært heldig og har trolig opparbeidet deg en del toleranse, som nevnt.
Overdose: MDMA/Ecstasy gir økt puls, blodtrykk og kroppstemperatur. Fysisk aktivitet, som dansing, forsterker disse faktorene. Resultatet kan bli overbelastning på hjerte og kretsløp, som kan føre til hjerteinfarkt eller hjerneblødning. Det er helt sikkert temmelig vondt å få en dødelig overdose (som det vil fremgå av symptomene).
Du kan lese om overdose på MDMA på våre sider.