Blitt tatt for bruk av hasj, kan jeg få utsettelse på lappen da?

Hei.
Gutt 19 år. Blitt tatt for bruk av hasj 1 engang, kan jeg få utsettelse på lappen da? Det står at man ikke kan få utsettelse på lappen med mindre lovbruddet innebærer kjøretøy. Det å være edruelig for å få lappen har vel da ingenting med 1 års prøvetid med urinprøve kontrakt å gjøre? Hvis man drikker en helg og gjør det samme neste helg gjør det da meg til en fyllekjører? Nei tenkte meg det.. Så jeg ble tatt for bruk av hasj 1 gang, det betyr jo ikke at jeg kjører mens jeg er høy?? Vil gjerne se loven som sier at jeg kan få utsettelse på lappen ved bruk av hasj 1 gang… Svar på spørsmålet mitt!

Annet, 19 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Her er det viktig å skille mellom de ulike virkeområdene av Vegtrafikkloven. Du kan ganske riktig ikke få utsettelse på lappen i kraft av at lovbrudd som skjer i forbindelse med føring av motorvogn, eller i kraft av at du har kjørt ruspåvirket (siden det jo ikke er tilfelle her), men i prinsippet kan du likevel få innskrenkede rettigheter til å ta førerprøve ut ifra generelle krav om edruelighet. I § 24, fjerde og femte ledd, skrives bl.a. følgende:
Den som skal få førerkort må være edruelig, og det må ikke være noe å si på hans vandel ellers. Han må ha tilstrekkelig syn og førlighet, nødvendig fysisk og psykisk helse og ha bestått førerprøve. Ved kjøring til førerprøve anses kandidat som fører av motorvognen.
Departementet kan gi forskrift om førerprøve og førerett, herunder gebyr, gyldighetstid, fastlagt føreropplæring før førerprøve, helsekrav, krav til tilleggsopplæring og vilkår og begrensninger i føreretten.
Så, når du sier at «det å være edruelig for å få lappen har vel da ingenting med 1 års prøvetid med urinprøve kontrakt å gjøre?», så er vel egentlig svaret at jo – det har det. Hensikten med en urinprøvekontrakt vil jo nettopp være å bevise at du faktisk fyller kriteriene for å kunne kalles «edruelig».
Dersom du har fått utsatt førerprøven med 1 år, og føler at denne avgjørelsen er urimelig, kan du vurdere å klage på politiet. Du kan også kontakte Statens Vegvesen for informasjon, og/eller en advokat/jurist for bistand.