Ble tatt for cannabis, bekymret for konsekvenser for fremtiden

Jeg ble tatt av mine foreldre i å røyke hasj og å ha kjøpt marihuana. (Hadde pose på meg da jeg ble konfrontert.)
Jeg er 19 å har for øyeblikket «fri» år. Mine foreldre har allerede tatt kontakt med politiet og har planer om å føre det videre.
Jeg er bekymret for hvilke konsekvenser dette vill få for fremtiden. Jeg er ikke redd for straffen jeg eventuelt får nå, jeg har tross alt brøte loven. Jeg er mer belymret på hvilken effekt dette kan få for fremtiden min. Jeg er ikke sikker på hva jeg ønsker å studere å er redd for at denne hendelsen vill begrense mulighetene jeg har for fremtiden. Jeg er bekymret for effekten dette vill ha på livet mitt.

Mann, 19 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en vanskelig situasjon for deg, og at du er bekymret for hvordan dette kan påvirke fremtiden din.
Dersom politiet ilegger deg en straffereaksjon, vil det sannsynligvis være i form av et forelegg. Dette innebærer en bot og en anmerkning på rullebladet. En anmerkning på rullebladet kan gi ulike typer begrensninger for studier/jobb, utenlandsreiser og lignende. Enkelte studiesteder og arbeidsplasser krever fri vandel, eller i hvert fall at du ikke har registrerte lovbrudd av enkelte typer. Det samme gjelder også enkelte land. Men, det finnes ulike typer rulleblad, med ulike regler for hvem som har innsyn i hvilke. For noen av typene rulleblad vil lovbrudd ikke lenger være synlig etter noen år. I denne artikkelen fra Ung.no kan du lese om de ulike typene rulleblad, hvor lenge lovbrudd står oppført, samt hvem som har innsyn i dem.