Amfetamin og GHB sammen farlig?

Er amfetamin og ghb sammen farlig? Hvordan vet man at man har fått i seg ghb når man har tatt mye amfetamin rett før? Blir man svimmel aktig og er effekten mindre enn hvis man bare tar ghb? Kan noen ha blandet de to sammen uten og ha merket det?jeg har ikke tatt ghb før men mistenker og ha fått i meg det(eller kanskje noe annet)blir man psykotisk av det?hvis man nekter og betale et forelegg for bruk av amfetamin der de ikke har tatt urinprøve bare sa at jeg har tatt det,hva skjer da hvis jeg ikke godtar forelegget?

Kvinne, 22 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Denne kombinasjonen kan føre til at du/brukeren ikke merker effekten av GHB like godt som ellers. Men det betyr ikke at GHB ikke gir effekt sammen med amfetamin. Men du kan oppleve selv å ikke merke effekten av GHB like godt som ellers, og derfor risikere å ta mer enn du tåler. Du risikerer å overvurdere deg selv, noe som kan gjøre at risikoen for uhell øker. Noen opplever også at den sentralstimulerende effekten av amfetamin dekker over for den dempende effekten av GHB. Men risikoen for overdose (av GHB) blir neppe veldig mye redusert.
Det er ikke veldig vanlig med psykose grunnet GHB, men i kombinasjon med amfetamin øker risikoen. De som er avhengige av GHB opplever i blant psykose som en del av abstinenssymptomene.  Les mer om GHB på våre sider.
Generelt, hvis du mistenker å ha fått noe i drinken din, ta en urinprøve av deg selv så raskt som mulig (innen 12 timer) og sett prøven i kjøleskap. Den kan analyseres senere (snakk med legen om dette). Du kjøper prøveglass på apoteket.
Vi er ikke jurister men når det gjelder nekte å godta eller betale forelegg vil politiet sannsynlig vurdere å reise tiltale. Forelegg er et tilbud fra påtalemyndigheten til å gjøre opp overtredelser av mindre alvorlige straffebud utenfor rettssystemet.
Reglene om forelegg er inntatt i straffeprosessloven kapittel 20. Forutsetningen er inntatt i straffeprosessloven § 255:
§ 255. Finner påtalemyndigheten at en sak bør avgjøres med bot,inndragning eller rettighetstap, kan den utferdige forelegg i stedet for å reise tiltale. Reaksjoner som nevnt i § 2 nr. 3 kan også avgjøres ved forelegg og kan også ilegges sammen med reaksjoner som nevnt i første punktum.