Alkoholmarkører og alkoholfri drikke

Hei. Jeg har holdt meg fra alkohol og rusmidler i 3 mnd. Jeg tar jevnlig tester. Jeg skal på julebord. Da jeg ikke vil drikke alkohol men slippe spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker tenkte jeg og drikke Munkholm for syns skyld. Vil alkohol fritt øl slå ut på urin prøve 4 dager etter inntak ?

Mann, 40 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Du skriver ikke hva slags tester du tar men, EtG og Ets brukes som markører på tidligere alkoholinntak. Etylglukuronid (EtG) og etylsulfat (EtS) er omdannelsesprodukter (metabolitter) som dannes når alkohol brytes ned i kroppen.
Etylsulfat (EtS) dannes og kan påvises selv ved inntak av beskjedne mengder alkohol. Dette kan også gjelder ved inntak av for eksempel «alkoholfritt» øl og vin. Andre ting som kan gi en kortvarig (<24timer) positiv urinprøve på EtS er matvarer som inneholder eller er framstilt med bruk av etanol og munnskyllevann. Kilde: Alkoholmarkører og kontroll av alkoholavholdenhet.
Det er usannsynlig ar du vil test positivt etter fire dager, men for å være helt sikker kan det være lurt å unngå «alkoholfritt» øl og vin, matvarer som inneholder eller er framstilt med bruk av etanol og munnskyllevann så lenge du tar EtS urinprøver. Hvis det er slik at du testet positivt på EtS uten at du har brukt alkohol anbefaler vi deg å be om å ta en ny prøve.