Abstinenser Tramadol

Hei. Jeg har brukt 5 stk 50 mg tramadol fast i 2 år. Jeg valgte å kutte ut for 3 dager siden. Merker ingenting. Bare mer våken. Er dette vanlig? Har sluttet på lang værre før. 11 rivotril 2 mg om dagen i 7 år, 6 sobril om dagen og 10 pinex forte om dagen i 7 år og 11 lyrica 150 mg om dagen + 14-17 øl hver dag i like mange år. Legen sa det var forsvarlig så lenge det ikke var en kasse om dagen.. Endte med 469 i leververdi. Alt dette sammen tok jeg sammen. Legen sa jeg skulle bli frisk av det den gangen.
Men jeg klarte slutte med alt på engang . Gikk ned ca 35 kilo av det, beit i stykker ett par kjeksler og svelga tunga en gang. Jeg mistet også håret en stynd, men det kom tilbake ! Sov 2 timer per natt i ett år. Hadde dødelige abstinenser men jeg ofret livet for å slutte rett å slett. Er 6 år siden jeg kutta ut dette… Såå kanskje 5 tramadol i 2 år var noe spesielt for meg. Merket aldri noe til dem, tok litt spasmer i beina bare.

Mann, 35 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Først og fremst: Gratulerer med å ha kommet så langt!
Ubehandla abstinenssymptomer som følge av inntak av korttidsvirkende opioider som heroin eller morfin vil typisk være sterkest 36–72 timer etter siste inntak, og symptomene vil ha avtatt betydelig etter fem døgn.
Ubehandla abstinenssymptomer som følge av inntak av langtidsvirkende opioider når typisk høyden etter fire til seks døgn og vil ikke ha avtatt betydelig før etter 10–12 døgn.
Det betyr at dersom de tablettene du har brukt er depottabletter kan det tenkes at du vil oppleve mer abstinenser de neste dagene. Det er imidlertid umulig for oss å si hvordan dette blir for deg på forhånd.
Vi ønsker deg uansett lykke til og håper at abstinensene ikke blir så ille! Ønsker du mer informasjon kan du leser mer om dette på Helsedirektoratet sine sider.