Venninne som ruser seg mye

Jeg er 17 beste vennina mi ruser seg mye, hu har røyka en del weed men hu har nå begynt og vurdere andre saker som molly hva kan jeg gjøre for å hjelpe hu

Mann, 17 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Venninna di er heldig som har en venn som bryr seg om henne. Det du kan gjøre er å være en god venn som bryr seg og som hun vet hun kan snakke med. Du kan fortelle henne om dine bekymringer i forhold til hennes rusbruk, og invitere til samtale rundt dette. Å reflektere sammen med henne om hennes rusbruk, kan være nyttig for henne ved at hun da blir nødt til å tenke gjennom fordeler og ulemper ved å ruse seg. Har hun behov for hjelp eller noen å snakke med, anbefaler vi henne å kontakte lege, lærer eller helsetasjon for ungdom. Er du veldig bekymret, kan du vurdere om dette er noe du bør snakke med hennes foresatte om.
Det er viktig at du er klar over at det er hun selv som må ta ansvar for sine valg. Hun tar sine valg og har sine erfaringer, og du skal ikke føle at du har ansvar for henne.
Se våre sider om å ha en venn som ruser seg.