Utfordringer i LAR-behandling

Hei.
Jeg har vært innenfor LAR(legemiddel assistert rehabilitering) siden 2012. Jeg har hatt samme lege fra 2012-2019 og jeg har gått igjennom «pakkeforløpet». I begynnelsen begynte jeg å få dagsdoser og tok urinprøver under overvåking(helt ok for meg). Etter som årene har gått har jeg selvsagt hentet ut Subutex en pk pr uke. Når jeg skulle til utlandet, eller reise generelt fikk jeg også ut medisiner for 4 uker. Idag er situasjonen helt annerledes. og akkurat det jeg var mest redd for siden jeg er avhengig av å ta disse tablettene hver dag. I alle år, er det ikke en prøve som har vært negativ. Når jeg kom til den nye fastlegen sa han at han kunne ville ikke skrive ut mer enn 1 uke og jeg må ta første tabletten på apoteket(veldig nedverdigende). Jeg sa til han at siden jeg var hos min søster i Sverige og at jeg derfor måtte får utskrevet inn 4 uker, ellers vil jeg måtte kjøre tur/retur 66 mil? Jeg skal flytte til Sverige, men i mellomtiden må jeg kunne få ta med meg mine medisiner? Så begynte både den nye fastlegen og SMP(HALDEN) å legge over på meg at de ikke «kjenner meg» og at JEG skal være den som skal stå til dispensasjon så de blir KJENT med meg? Det de trenger å gjøre er å ta kontakt med min tidligere fastlege og ROP der jeg bodde før? Jeg har vært i LAR i 8 år og så skal jeg settes tilbake til NULL! Jeg har ikke noe problem med å hente ut 1 pk pr uke, men da må jeg jo bo der også og det gjør jeg ikke i overgangsfasen her. Dette har jeg nå holdt på med siden jeg flyttet i begynnelsen på juni? Så jeg har måttet kjøre fra Varberg til Halden tur/retur på 66 mil hver bidige uke bare fordi legen nekter å skrive ut min medisin her?? Kan en lege bare sette seg på bakbeina sånn som dette og at jeg da er helt uten egen makt og meninger og må bo på gata for å få tablettene(jeg har ingen leilighet her – kun mine foreldre). En annen ting denne nye legen gjorde på min første time, var å nekte å skrive ut Valium(dette er da medisiner jeg og min tidligere fastlege og ROP har kommet frem til er den beste). Jeg er bipolar i tillegg, så når legen bare tar bort en medisin jeg trenger fordi HAN ikke vil skrive det ut(sikkert pga at jeg er narkoman og da mener at jeg ikke skal ha de). Jeg tar 1 stk morgen og kveld og nå har jeg ikke noe! Han tok bare bort Valiumen, konsulterte ingen, ei heler SMP kontakten min. Han rådførte seg ikke med min tidligere fastlege og ROP? Kan en lege virkelig få lov til å gjøre slike ting? Er vi som er i LAR eller psykiatrien sånne, at leger og andre helsepersoner tror de kan bruke hersketeknikken sin på? At vi skal være glad for at noen GIDDER å skrive ut medikamenter i det hele tatt? At vi faktisk bør være redde for at legen plutselig skal holde det han/hun allerede har av makt til å ta tilbake de medisinene også. Så vi må være snille og prøve å blidgjøre våre leger og gå stille i dørene. FOR DET ER SÅNN JEG HAR DET. Alt jeg hadde og var så glad når jeg flyttet tilbake til familien etter å ha bodd så langt nord, gikk så fort over etter jeg kom til et nytt sted. Jeg husker ennå at jeg pratet med fastlegene min og var bekymret om dette kom til å gå bra eller ikke. Legen min som sa at det skulle jeg ikke tenke på, for det å bytte kommune skal ikke ha NOEN påvirkning i hvordan man får sin medisin(uansett om man er i begynnelsen av sitt pakkeløp, eller hvor jeg er som har vært der i 8 år). Min glede er borte! Jeg har konstant angst og har blitt deprimert isteden, for jeg vet ikke hva som skjer fra uke til uke og han har ødelagt meg totalt. Jeg er normalt en sterk person, men nå har jeg ikke noe lenger. I tillegg har han tatt de medisinene jeg hadde skulle hatt nå, så hva gjør jeg nå?? Mvh anonymisert.

Kvinne, 30 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Du skriver at du skulle ønske den nye fastlegen din snakket med ROP og din tidligere fastlege. Det tenker vi også er en god ide. Vi vet ikke om du har foreslått dette for legen din allerede, men dersom du ikke har det kan du starte der.
Når det er sagt, det er ikke sånn at du har krav på å få ut medisin for 4 uker av gangen. I den nasjonale retningslinjen står det følgende: «Metadon og buprenorfin bør maksimalt tas med hjem en uke av gangen». Du kan lese mer om henteordningene på nettsiden til Helsebiblioteket. Du har heller ikke krav på å få skrevet ut Valium, men vi vil oppfordre deg til å spørre legen hvorfor han ikke vil skrive dette ut til deg lengre. Når du får forklaringen kan du vurdere om du synes den er rimelig, eller ikke.
Opplever du at legens vurdering ikke er riktig vil vi anbefale at du selv tar kontakt med ROP, tidligere fastlege og LAR.  Du kan også kontakte Pasient og brukerombudet. Ombudet i ditt fylke kan bistå deg med å gjøre en vurdering av din sak og gi råd og veiledning om hvordan du bør gå videre. Du kan også høre med ProLAR om de kan gi deg noen tips.
Husk også at du kan bytte fastlege dersom du ønsker det.
Håper det ordner seg for deg!