Test-kits – stoppet på grensen? Anmeldt til politi?

Hei, jeg har en venn som har lyst å prøve ut diverse stoffer med meg, men jeg er redd for at stoffet kanskje kan være laced. Jeg har tenkt på det med test kits, men har hørt at disse kan bli stoppet på grensen i Norge, og at det kan bli anmeldt til politi at du er en ‘potential drug-user’. Er dette sant?

Kvinne, 17 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Test-kits ikke er ulovlige. Men, det stemmer at tollvesenet kan ta kontakt med politiet for å opplyse om sendinger som inneholder test kits. Hvorvidt tollerne melder fra og hva politiet gjør med denne informasjonen, kommer an på hvor mange kits det er snakk om, politiets kapasitet osv. Du kan lese mer i denne artikkelen fra Natt & Dag.
Tolletaten sier selv (på Twitter): «Det er Tolletatens oppgave å varsle politiet når det foreligger mistanke om innførsel eller bruk av ulovlige stoffer, særlig når test-kit er ment for å teste spesielt farlige stoffer.»