Svigerfar sliter med et alkoholproblem

Hei 🙂
Har en svigerfar som slit med alkohol problem.
Dattera(kjĂŠresten min) er helt fortvila.
Ka kan vi gjĂžre?
Han blir sint nÄr hans samboer gir beskjed om alkohol forbruket.
Han har slit med svÊrt vondt i ryggen og sier han «drikke for Ä dÞyve smerten» i stedet for Ä ta sterke tabeletter som han kan bli avhengig av. Derfor drikk han for det har han kontroll pÄ.
Han er sta og gÄr aldri til legen..
PÄ forhÄnd takk for rÄd!
Mann, 25 Ă„r fra Rogaland

RUStelefonen svarer:
Her beskriver du en vanskelig situasjon og vi forstÄr godt at det oppleves som frustrerende for deg og alle involverte. Svigerfaren din har et problematisk drikkemÞnster. Smertene han har kan helt klart ha betydning for hvorfor han drikker som han gjÞr, men det betyr likevel ikke at det er greit. Du sier at svigerfars samboer har informert om alkoholforbruket, men at han da reagerer med sinne.
Etter vĂ„r erfaring sĂ„ hjelper det ikke Ă„ informere en person om at vedkommende mĂ„ endre seg – den eneste mĂ„ten han kan lykkes med en endring, er dersom han oppriktig Ăžnsker denne endringen selv. NĂ„r dere snakker med ham, bĂžr dette foregĂ„ pĂ„ en mest mulig rolig og nĂžktern mĂ„te, og mĂ„lsettingen med en slik samtale mĂ„ vĂŠre Ă„ uttrykke deres bekymring, samt avklare hva han faktisk tenker om situasjonen selv, og hvorvidt han er villig til Ă„ ta de nĂždvendige grepene. Dette er mer realistisk Ă„ gjennomfĂžre, enn Ă„ forvente at noen skal kunne overtale ham til Ă„ endre pĂ„ sitt drikkemĂžnster.
Hvis han sier at han er villig til Ä ta grep, bÞr han legge fram en konkret plan om hvordan han har tenkt til Ä gjÞre dette. I sÄ fall er det nyttig Ä lese vÄr guide til hjelp for alkoholproblemer.
Dersom han derimot ikke sier seg villig til Ă„ gjĂžre noen endringer, eller dersom han sier seg villig men ikke gjĂžr noen ting for faktisk Ă„ gjennomfĂžre disse lĂžftene, er dette simpelthen et valg han selv stĂ„r ansvarlig for Ă„ ha tatt. I sĂ„ fall er det viktig at du/dere som er pĂ„rĂžrende ikke fĂžler dere ansvarlige pĂ„ vegne av hans valg, men at dere simpelthen mĂ„ akseptere dette – selv om det selvsagt er vanskelig. Da vil det vĂŠre bedre at dere tar vare pĂ„ dere selv, og trekker dere unna – fremfor at hans alkoholbruk gradvis skal Ăždelegge dere andre, mens dere kjenner pĂ„ stadig Ăžkende fĂžlelser av frustrasjon og hjelpelĂžshet.
Det finnes hjelp for ham, men denne mÄ komme fra profesjonelle, og han mÄ selv Þnske den.
Dere andre i familien som er berĂžrte av dette, bĂžr vurdere Ă„ oppsĂžke et veiledningssenter for samtaler og hjelp. Her er to muligheter:
Norske Kvinners Sanitetsforening Veiledningssenter Vest-Norge
PĂ„rĂžrendesenteret
Var du fornĂžyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!
Send inn spÞrsmÄl
Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spÞrsmÄl ved Ä lage et kodeord du senere kan sÞke med. Du fÄr svar sÄ fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngĂ„ Ă„ oppgi personopplysninger i ditt kodeord.
Send inn spÞrsmÄl
fant du ikke det du lette etter?
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngÄ Ä oppgi personopplysninger i ditt kodeord.